Dňa 18. – 19. novembra 2024 sa uskutočnilo online partnerské vzdelávacie podujatie s názvom „Skúmanie prístupov k využívaniu údajov o trasovaní absolventov stredných odborných škôl a pri tvorbe vzdelávacích politík“ (Exploring approaches to using graduate tracking data in VET schools and in policy).
Toto podujatie, organizované v spolupráci s Európskou komisiou, malo za cieľ podporiť rozvoj systémov trasovania absolventov a zdieľanie osvedčených postupov medzi odborníkmi a autoritami z rôznych krajín, čo prispieva k efektívnejšiemu informovaniu a rozhodovaniu v oblasti odborného vzdelávania.
Na podujatí vystúpili aj naše kolegyne zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ŠIOV), Ľubica Gállová a Ľuba Habodászová, ktoré priblížili slovenský prístup k trasovaniu kariérnych a vzdelávacích ciest absolventov OVP (Tracking Career and Educational Paths of VET Graduates: A Slovak perspective).
Vo svojom vystúpení predstavili projekt „Zavedenie manažérstva kvality v OVP a vzdelávaní dospelých“ (2024–2026), ktorý sa okrem iného zameriava na vytvorenie komplexného systému trasovania absolventov. Tento systém má:
- doplniť administratívne údaje kvalitatívnymi dátami o relevancii vzdelávania a nedostatkoch v zručnostiach,
- identifikovať trendy a promptne reagovať na zistené problémy,
- prispieť k zvyšovaniu kvality poskytovania odborného vzdelávania.
Trasovanie absolventov na Slovensku zahŕňa dotazníkový prieskum medzi absolventmi stredných odborných škôl 12 – 15 mesiacov po ukončení štúdia. Tento prieskum sa zameriava na získanie spätnej väzby o získaných odborných a všeobecných zručnostiach, ako aj na zlepšenie prepojenia vzdelávania s potrebami trhu práce.
V októbri 2024 bol spustený zber dát prostredníctvom národného dotazníka, ktorého predbežné výsledky kolegyne predstavili v rámci prezentácie. Tieto výsledky poskytujú cenné informácie o adaptabilite absolventov na trhu práce a identifikujú oblasti, ktoré si vyžadujú ďalšie prispôsobenie vzdelávacích programov. V súčasnosti sa intenzívne pripravuje spustenie školských dotazníkov, ktoré budú navrhované v úzkej spolupráci so školami. Takmer 40 % škôl už prejavilo záujem o ich implementáciu.
Slovenský prístup k trasovaniu absolventov bol prezentovaný ako príklad dobrej praxe, pričom účastníci ocenili jeho prínos k zlepšeniu vzdelávacích systémov a adaptabilite na dynamické zmeny trhu práce.
Tento pilotný projekt má za cieľ nielen skvalitniť odborné vzdelávanie, ale aj poskytnúť relevantné údaje pre strategické rozhodovanie a modernizáciu študijných programov.