Podcast ŠIOV BizStarter
Vitajte na stránke podcastu ŠIOV BizStarter – série rozhovorov, v ktorých sa svet školy prepája s dynamickým prostredím reálneho podnikania. Ukážeme vám, že predmet cvičná firma je oveľa viac než len bežná hodina v rozvrhu – je to priestor pre inovácie, prax a osobný rozvoj. Tento päťdielny seriál sme pripravili predovšetkým pre učiteľov, ktorí cvičnú firmu už vedú alebo sa na jej vyučovanie práve pripravujú. Veríme, že náš seriál rozhovorov s odborníkmi z praxe pomôže objaviť nové prístupy a inšpiráciu. A ak na našu stránku zavítal žiak či žiačka, rozhodne ste tu správne! Možno práve tu nájdete ten správny impulz, ktorý naštartuje vašu kariéru.
Podcasty moderuje Sylvia Hamadejová a jej stálou hostkou je Gabriela Horecká zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, ktorá sa už vyše dvadsať rokov venuje témam, ktoré sú kľúčové pre mladých budúcich podnikateľov – od cvičných firiem a rozvoja podnikateľských zručností až po finančnú gramotnosť.
1. Podnikateľský zámer: prvý krok k úspechu (nielen) cvičnej firmy
V úvodnej epizóde nášho podcastového seriálu sa venujeme jednej z kľúčových tém úspešného podnikania – podnikateľskému zámeru. Špeciálnou hostkou podcastu je Martina Pirošková. Pôsobí v Slovak Business Agency, kde sa venuje nielen podpore začínajúcich podnikateľov, ale aj rozvoju podnikavosti na školách.
S podnikateľskými nápadmi sa tak stretáva dennodenne – od tých úplne prvých, až po reálne biznisy, ktoré dnes stoja na vlastných nohách. Je zároveň hodnotiteľkou súťaže Skills Slovakia „JUPOV – Podnikateľské zručnosti v cvičnej firme“, kde tento rok hodnotila desiatky projektov stredoškolákov z celého Slovenska. Jej práca je o prepájaní nápadov s praxou a myšlienok s realitou.
Spoločne sme diskutovali o tom, prečo má podnikateľský zámer zmysel aj pre 17-ročného žiaka či žiačku strednej školy a ako z neho môže vzniknúť niečo naozaj výnimočné.
Textová verzia rozhovoru s Martinou Piroškovou
Podnikateľský zámer: prvý krok k úspechu (nielen) cvičnej firmy
V úvodnej epizóde nášho podcastového seriálu sa venujeme jednej z kľúčových tém úspešného podnikania – podnikateľskému zámeru. Špeciálnou hostkou podcastu je Martina Pirošková. Pôsobí v Slovak Business Agency, kde sa venuje nielen podpore začínajúcich podnikateľov, ale aj rozvoju podnikavosti na školách. S podnikateľskými nápadmi sa tak stretáva dennodenne – od tých úplne prvých, až po reálne biznisy, ktoré dnes stoja na vlastných nohách. Je zároveň hodnotiteľkou súťaže Skills Slovakia „JUPOV – Podnikateľské zručnosti v cvičnej firme“, kde tento rok hodnotila desiatky projektov stredoškolákov z celého Slovenska. Jej práca je o prepájaní nápadov s praxou a myšlienok s realitou. Dnes s nami bude hovoriť o tom, prečo má podnikateľský zámer zmysel aj pre 17-ročného žiaka či žiačku strednej školy a ako z neho môže vzniknúť niečo naozaj výnimočné.
S Martinou Piroškovou (MP) a Gabrielou Horeckou (GH) zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania diskutujeme o tom, čo podnikavosť znamená, ako ju rozvíjať, a prečo sú cvičné firmy výborným tréningom podnikateľských zručností.
Myslíte si, že podnikavosť sa dá naučiť, alebo ju človek musí mať v krvi?
MP: Vždy, keď dostanem túto otázku, mám najprv tendenciu ujasniť si, čo je to vlastne podnikavosť alebo podnikateľské vzdelávanie. Častokrát sa stretávame s tým, že je to chápané skôr v užšom význame slova. To znamená, že je to niekto, kto chce začať podnikať. Mal by teda vedieť pripraviť podnikateľský zámer, mať finančnú gramotnosť, poznať ekonomické ukazovatele atď. Ale podnikavosť sa dá chápať aj v širšom význame slova. To znamená, že človek je podnikavý, angažovaný, iniciatívny. Môže to predstavovať súbor rôznych, najmä mäkkých zručností. Veľmi dobre to vyjadruje EntreComp, ktorý bol vydaný Európskou komisiou a hovorí o tom, že je to schopnosť alebo zručnosť pretaviť myšlienky do hodnoty, ktorá nemusí byť len ekonomická, ale aj spoločenská.
Takže keď sa bavíme o podnikavosti, rada to stáčam skôr na súbor mäkkých zručností, ktoré sa neučia, ale môžeme ich rozvíjať. V zásade si myslím, že tie zručnosti má každý z nás. Napríklad dieťa je od mala hravé i kreatívne, pýta sa a my to v ňom podporujeme. Keď však príde do školského systému, tak to v ňom trochu ubíjame. Takže je skôr na nás a na školách, aby sme tieto zručnosti rozvíjali.
Stredná odborná škola pripravuje žiakov na zamestnanie. Ako vyučení odborníci však nemusia čakať na to, či ich niekto zamestná a môžu začať podnikať. Ako ich môže škola pripraviť aj na podnikanie?
GH: Každá stredná škola, dokonca už aj základná škola si môže dať do školského vzdelávacieho programu predmet cvičná firma. Je to simulácia reálneho podnikania. Žiaci si v treťom alebo štvrtom ročníku, podľa toho ako si to škola zadefinovala v školskom vzdelávacom programe, založia cvičnú firmu a na začiatku si určia podnikateľský zámer. Dopracovať sa k nemu môžu brainstormingom. Zistia, aký predmet podnikania bude žiakov baviť a potom stavajú na tom, čo si spoločne v rámci prvých hodín cvičnej firmy nastavia. Cvičná firma používa všetky reálne doklady. Jej náprotivkom sú úrady ako živnostenský odbor, obchodný register, sociálna poisťovňa, zdravotná poisťovňa, banka, daňový úrad, finančný úrad a colný úrad. To predstavuje Štátny inštitút odborného vzdelávania cez svoj odbor Slovenské centrum cvičných firiem, ktoré má už viac ako 20 ročnú tradíciu. Máme už teda veľa absolventov, ktorí sú skvelí manažéri aj vo veľkých korporátoch, alebo sú výborní podnikatelia s úspešnými firmami.
Diskutujeme o cvičnej firme, ktorá simuluje fungovanie firmy. Dá sa podľa vás ohmatať trh aj bez reálnych zákazníkov?
MP: Hneď na začiatku spomeniem Business Model Canvas. Je veľmi dobre si ho nájsť a pozrieť. Ponúka základné otázky, na ktoré si musíme odpovedať, aby sme vedeli zreálniť náš projekt. Na začiatok by bolo samozrejme úplne ideálne, aby žiaci prišli na to, čo trh potrebuje. To znamená, aby svojim projektom riešili reálny a konkrétny problém. Potom sa vieme veľmi ľahko odvíjať ďalej. Následne potrebujeme pamätať na financie. Častokrát sa stretávam s tým, že projekty sú finančne náročné. Ak ich teda na začiatku nemáme, tak už teraz vieme, že projekt je skôr nereálny. Málokedy sa stane, že dostaneme dotáciu alebo investíciu.
Druhá dôležitá vec je analýza trhu. Ak to, čo chceme vytvárať už existuje, potrebujeme si definovať, aká je naša pridaná hodnota. Prečo sme my tí, ktorých by si mali zákazníci vybrať. Rovnako dôležité je vedieť, či náš projekt, produkt alebo služba má cieľovú skupinu na trhu. Či na trhu existuje zákazník, ktorý je ochotný za to zaplatiť. A tiež to, aká veľká je cieľová skupina.
Keď si pozrieme prieskum trhu, veľmi pekne sa vieme odraziť aj od firiem, ktoré napríklad robia niečo podobné alebo to isté, čo chceme robiť my. Pozrieme sa na ich ekonomické ukazovatele a zistíme, ako firmy vyzerajú v rámci tržieb, zisku a podobne. A to nám vie veľa napovedať o tom, kam sa môžeme posunúť.
Postupne sa dostávame k podnikateľskému zámeru. Môžeme si povedať, aké má základné časti?
MP: Pri tvorbe podnikateľských zámerov aj my roky používame Business Model Canvas. Podnikateľský zámer je niečo iné, ako je napríklad podnikateľský plán, ktorý si vyžadujú napríklad banky. Na začiatok si potrebujeme zodpovedať tie základné otázky, ktoré tento model rieši – aký je náš projekt, kto je naša cieľová skupina, s akými financiami do toho ideme, čiže čo sú naše zdroje a akými kanálmi ideme oslovovať naše cieľové skupiny. A už spomínaná pridaná hodnota. Teda čo je to odlišné od našej konkurencie. Následne sú to rôzni stakeholderi, ktorí nám zasahujú do projektu a môžu ho pozitívne alebo negatívne ovplyvniť. Veľmi dôležitá je aj cenotvorba.
Ako si viem overiť v praxi, či som urobila dobrý podnikateľský zámer? Myslím v praxi cvičnej firmy.
MP: Na začiatok je určite najjednoduchšie spýtať sa kamarátov, rodiny. Samozrejme tam nemusíme vždy dostať relevantnú odpoveď, lebo môžu byť k nám milší, ako by sme potrebovali. Potom je dobré pýtať sa potenciálnych zákazníkov. Potrebujeme si vyšpecifikovať naše cieľové skupiny tak, aby sme si vytvorili konkrétne persóny. Potom si môžeme povedať, kde ich nájdeme a pýtať sa ich. Veď napísať e-mail alebo zatelefonovať je dnes veľmi jednoduché. Rovnako môžeme vytvoriť rôzne ankety cez Google formuláre alebo cez sociálne siete. Môžeme sa pýtať a uvidíme, akú spätnú väzbu dostaneme. Zistíme, či nám zákazník reaguje alebo nie.
Čiže nebáť sa ísť aj do ulíc a osloviť neznámych ľudí.
MP: Určite. A užitočné sú aj konzultácie. My a samozrejme aj iné inštitúcie ponúkame možnosť nepodnikateľom s konkrétnym podnikateľským plánom poradiť sa. Vieme ponúknuť napríklad vypracovanie štúdie realizovateľnosti alebo im náš konzultant vie pomôcť s vypracovaním marketingovej stratégie, dokončením vývoja produktu.
Keď sa dostaneme na druhú stranu – aké odporúčania by ste dali učiteľom, ktorí tento rok učia predmet cvičná firma prvýkrát a teda aj podnikateľský zámer pripravujú so žiakmi po prvýkrát?
MP: Skúsiť ich konfrontovať s reálnymi otázkami, ktoré môžu vzniknúť zo strany trhu. Trošku ich donútiť k tomu, aby sa zamysleli nad tým, čo sú základné oblasti Business Model Canvas. Často sa nám stáva, že cieľová skupina je veľmi všeobecná. Povieme si, že sú to všetci alebo mladí ľudia. Ale skúsme ísť viac do hĺbky.
Rovnako potrebujeme zreálniť finančné časti projektu. Pri mnohých projektoch vidíme, že plánované tržby sú jednoducho trošku vymyslené, že nestoja na reálnych základoch. To znamená, že si musíme povedať koľko zákazníkov vieme reálne zvládnuť za jeden deň, týždeň, mesiac a čo nám to prinesie. Čo je naša marža a aké máme zloženie výdavkov, ktoré potrebujeme na výrobu nášho produktu alebo služby. Netreba zabudnúť započítať tiež napríklad notebook, elektrinu a náš vlastný čas, ktorý projektu venujeme. Ten by mal byť tiež reálne ohodnotený.
Učitelia by mali skúsiť žiakov konfrontovať s týmito otázkami a ak si naozaj nevedia rady, tak pre mňa je vždy odpoveď súkromná sféra. Bola by som rada, ak by viac škôl vedelo spolupracovať so súkromnou sférou, pretože či už si zavoláte podnikateľa alebo manažéra z firmy, oni veľmi radi prídu a pomôžu žiakom vytvárať projekty a konfrontovať ich s reálnymi otázkami z trhu teraz, keď ich to tak veľmi nebolí a vedia si projekt ešte pretaviť do reálnejšej podoby. Zároveň sa učia odprezentovať projekt pred manažérom alebo podnikateľom, čím si trénujú prezentáciu, v ktorej mnohí, nielen mladí podnikatelia, ale aj starší, zlyhávajú.
Aká je úloha Štátneho inštitútu odborného vzdelávania v oblasti pomoci učiteľom, ktorí učia cvičnú firmu?
GH: My ako ŠIOV máme v tomto tri hlavné úlohy. O prvej veľkej úlohe som už hovorila. Je to simulácia úradov štátnej správy, aby podnikanie v cvičnej firme bolo čo najreálnejšie. Druhá veľká úloha je príprava seminárov a metodických materiálov či príručiek. Ak je nová legislatíva, snažíme sa ju učiteľom prijateľnejšou formou sprístupniť. Všetko zverejňujeme na našom webe ŠIOV pod časťou Slovenské centrum cvičných firiem.
Aktuálne sa však potrebujeme zamerať na podnikateľský zámer. Všetkému ostatnému sme sa v rámci cvičnej firmy venovali a venujeme už viac ako 20 rokov. Ale v rámci podnikateľského zámeru potrebujeme nasmerovať učiteľov, aby ich vedeli zreálňovať. Aj tento rok boli na súťaži Skills Slovakia „JUPOV – Podnikateľské zručnosti v cvičnej firme“ výborní žiaci. Vyhrali v dvoch veľkých kategóriách. Hlavná kategória bola práve podnikateľský zámer a druhá kategória bola tvorivá kategória, zameraná na podporu ako marketing a podobne. Naši víťazi pôjdu na päť dní tvoriť podnikateľský zámer na EuroSkills, kde budú súťažiť s ďalšími z desiatich krajín.
Možno okrem zreálnenia, aké iné chyby robia mladí podnikatelia pri tvorbe podnikateľských zámerov? Čo zvyknú podceniť?
MP: Finančnú gramotnosť by som spomenula ako prvú. Na Slovensku je vidieť také špecifikum, že keď sa firme začína už trošku dariť, má tržby, možno aj zisky, tak podnikatelia majú potrebu to ukázať iným. Zabezpečia si napríklad drahé autá. Potrebujú to ukázať. Je však lepšie tie peniaze investovať späť do firmy, čo sa im samozrejme vráti. Alebo si odkladať na horšie časy, pretože tie prídu. Len máloktorej firme sa darí neustále. Takže keď prídu horšie časy, zníži sa počet objednávok, vtedy je tiež dôležité platiť svoje záväzky. Či už voči dodávateľom alebo prípadným zamestnancom. Na Slovensku sme v tomto podľa mňa opäť výnimoční a nie vždy to dodržiavame. Takže na začiatku naozaj nepotrebujeme tie najdrahšie autá, nepotrebujeme leasingy, úvery, ktoré nesúvisia s rozvojom firmy a podobne.
A potom opäť spomeniem prezentácie. Mnohí to podceňujú. Myslia si, že poznajú projekt. Ale potom, keď prídu do situácie, v ktorej ho majú odprezentovať za dve-tri minúty tak, aby ho ostatní pochopili, myšlienky jednoducho aj vplyvom stresu neprichádzajú. Častokrát sa na tomto zlyháva.
Platí to aj pre žiakov?
GH: Myslím, že úplne. V rámci Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem máme súťaž „90 sekúnd vo výťahu“. Nevymysleli sme to my, ale vďaka nášmu členstvu vo svetovom združení cvičných firiem PEN Worldwide chodia naše firmy reprezentovať Slovensko na svetové súťaže, napríklad do Prahy. A v rámci toho musia za 90 sekúnd predstaviť jedinečnosť svojej firmy tak, aby to zaujalo porotu aj všetkých ostatných. Naozaj sa stáva, že žiaci porozprávajú to, že majú riaditeľa a mnoho ďalších zbytočností a neuvedomia si, že potrebujú predstaviť to, čím sú unikátni, čím je ich firma špecifická. Veľmi dôležitý je aj spôsob ako prezentujú. Ale všetko je to aj o tréningu.
Tretia veľká vec, ktorú robíme ako Slovenské centrum cvičných firiem, je organizovanie alebo partnerstvo pri organizovaní regionálnych veľtrhov, kontraktačných dní a veľkého Medzinárodného veľtrhu slovenských cvičných firiem na Slovensku. Na tento veľtrh chodia aj zahraniční partneri. Je to výborný tréning komunikácie, aj v cudzom jazyku.
Veľtrh cvičných firiem bude aj tento rok v novembri. Môžeš nám povedať presný dátum a miesto?
GH: Veľtrh cvičných firiem bude tento rok v Národnom tenisovom centre v Bratislave, v dňoch 25. – 27. novembra 2025. Srdečne všetkých pozývame – verejnosť, rodičov aj podnikateľov. Na veľtrh si môžete prísť aj nakúpiť. Reálne aj fiktívne.
Vráťme sa k súťaži JUPOV. Pani Pirošková, tento rok ste boli v porote. Čo vás na prácach stredoškolákov najviac zaujalo?
MP: Som veľmi rada, že sa do toho toľko študentov pustilo, pretože to robia, predpokladám, vo svojom voľnom čase. No podľa mňa im to dá obrovskú pridanú hodnotu. Aj Gabika to už spomínala, že to nie je len o tom, či projekt vznikne ako podnikanie. Dôležité je, že žiaci získajú rôzne zručnosti a vedomosti navyše oproti štandardnému vzdelávaciemu systému. A to vedia využiť v zamestnaní. Zamestnávateľ naozaj ocení, že robia niečo navyše, boli angažovaní a vedeli spolupracovať s ostatnými. Zároveň som naozaj rada, že aj učitelia sa do toho zapájajú a že sa tomu chcú vo svojom voľnom čase venovať a odovzdať žiakom niečo navyše.
Ktorá firma vo vás najviac zarezonovala? Boli to víťazi alebo niekto iný?
MP: Moja tajná srdcovka bol projekt jedného sociálneho podniku. Takže sa nemôžeme úplne baviť v rovine biznisu, kde idem zarábať. Je to skôr o dotáciách a príspevkoch. V rámci tohto projektu chceli vytvoriť hospodársku farmu. Bolo to v menej rozvinutom regióne, takže naozaj vytvárali peknú komunitu, nové pracovné miesta a chceli podporovať aj sociálne znevýhodnené skupiny. Tento projekt bol pre mňa veľmi pekný. Mal veľmi dobre vypracovaný podnikateľský zámer. Bola tam analýza, vedeli ako to chcú financovať a mali pred-dohodnuté aj nejaké spolupráce s mestom a podobne.
Mnoho projektov tam malo potenciál, ale zlyhali na prezentácii. Jednoducho nám nevedeli odovzdať hlavnú myšlienku tak, aby sme ju uchopili. Nepripravili sa na otázky komisie, ktoré sú v zásade štandardné otázky zo strany trhu.
Projekt, ktorý vyhral, predával ovocné a zeleninové šťavy. Žiaci mali naozaj vynikajúcu prezentáciu. Boli sebavedomí, vedeli odpovedať na otázky, vedeli sa vynájsť. To nás upútalo. Prezentácia tam zohrala veľmi veľkú úlohu.
Chápem, že nie každý má prezentačné zručnosti, niekto je jednoducho v strese a je to mimo jeho komfortnej zóny. Plne tomu rozumiem, a preto je možno fajn, aby si v rámci tímu našiel niekoho, pre koho je to silná stránka. Porozpráva mu svoju myšlienku, on ju pochopí, prijme za svoju a je ochotný za ňu vystúpiť a odprezentovať ju tak, aby potenciálnych klientov či partnerov zaujal a oni zobrali tú myšlienku za svoju.
Gabi, tebe ktorý projekt na súťaži zarezonoval najviac?
GH: Tu musím povedať, že projekty 10 finalistov boli na rovnakej úrovni. A v rámci osobnej prezentácie to bola stredná škola z Detvy, ktorej žiaci mali výborný projekt. Všetkým sa nám veľmi páčil.
Naozaj veľmi dôležité je vedieť sa v rámci autorských tímov kolegiálne dohodnúť a správne si rozdeliť úlohy. To je aj úloha učiteľov, aby pomohli každému nájsť svoju rolu. Ale tak je to aj v živote. Keď nájdete tú správnu úlohu a baví vás, ste úžasní v práci, v ktorej trávime toľko času – či už ako podnikateľ, alebo zamestnanec. Veľmi dôležité je, aby vás to bavilo.
Pár tipov tu už odznelo, ale ak by nás počúval niekto, kto rozmýšľa nad tým, že sa prihlási do ďalšieho ročníka JUPOV, čo by ste mu ešte poradili?
MP: Možno sa budem opakovať, ale naozaj to vie byť pridanou hodnotou pre budúci život. Človek, ktorý s takouto skúsenosťou vstúpi na pracovný trh – či už ako podnikateľ alebo ako zamestnanec, vie hneď do praxe pretaviť vedomosti, ktoré sa naučil v škole.
A čo sa týka učiteľov, tí dávajú žiakom niečo navyše, čo v budúcnosti využijú. Máme mnohé štatistiky, ktoré hovoria, že je naozaj fajn, keď si žiaci vyskúšajú cvičné firmy a študentské cvičné firmy počas školy. Dá im to oveľa viac ako samostatné štúdium.
Gabi, máš tiež tip na doplnenie?
GH: Úplne súhlasím. Naozaj som už dlho v tejto oblasti cvičných firiem a naozaj vidím, čo to žiakom prinieslo. Sú to úspešní podnikatelia alebo úspešní zamestnanci a keď ich stretnem, rozprávajú mi, prečo sa dali na tú konkrétnu tému. Hovoria mi o tom, ako ich cvičná firma nasmerovala do budúcna.
Pani Pirošková, máte dlhoročnú skúsenosť s podnikateľmi. Aký osobný príbeh by ste vedeli spomenúť, kde dobrý podnikateľský zámer na začiatku pomohol rozbehnúť úspešný biznis?
MP: Za tie roky, čo spolupracujem na rôznych projektoch alebo s rôznymi ľuďmi, som sa naučila, že častokrát si myslíme, že projekt je len ďalšia aplikácia a nebude úspešný, ale nakoniec sa vydarí. To, čo som sa naučila, je, že nemôžeme odsúdiť projekt hneď na začiatku. Jednoducho je to naozaj o človeku a o ľuďoch, ktorí sú v ňom. Aj piata kaviareň na tom istom rohu vie zrazu pretaviť svoju myšlienku do niečoho iného, prečo tam zákazníci budú chodiť. Je to naozaj len o človeku a tíme – čo z toho vedia vybudovať a čo vedia dodať trhu a zákazníkom.
Slovak Business Agency ponúka rôzne formy podpory mladým podnikateľom, ako sa k nim môžu dostať napríklad absolventi strednej školy aj mimo Bratislavy?
MP: Aktuálne máme v Slovak Business Agency pobočku iba v Bratislave. Všetky služby však poskytujeme aj v online priestore. Akékoľvek kurzy podnikateľských zručností, marketingu, legislatívy a pod. Ponúkame aj tréningy mäkkých zručností. Ak by boli otázky zo špecifickej oblasti podnikania, máme k dispozícii konzultácie, ktoré prebiehajú aj online. A možno by som ešte spomenula schému a program na podporu start-upov, kde máme tiež veľmi cenné možnosti podpory. Školám poskytujeme dotácie na podnikateľské vzdelávanie. Prostredníctvom projektov tak rozvíjajú u žiakov tie mäkké zručnosti, o ktorých sme sa bavili na začiatku.
V skratke, stačí sledovať vašu stránku, prípadne sa prihlásiť na obder newslettera a každý sa dozvie o všetkých možnostiach, ktoré sú momentálne aktuálne.
MP: Áno, všetko máme buď v newsletteri, na našich web stránkach a samozrejme na sociálnych sieťach.
Čo by ste odkázali učiteľom ako povzbudenie na začiatok školského roka, ktorí idú učiť predmet cvičná firma?
GH: Ja im držím palce. Ale po prázdninách je to vždy úžasné, lebo budú plní elánu učitelia aj žiaci. Takže s vervou do toho. Lebo keď bude nadšený učiteľ, bude asi nadšený aj žiak. Čiže keď príde so zápalom učiteľ, tak verím tomu, že budú zapálení aj žiaci a keď budú zapálení, budú horieť celý rok.
MP: Majú naozaj môj veľký obdiv. Keďže sama mám rodičov učiteľov, viem, čo obnáša pripravovať sa mimo školu a robiť niečo navyše. Som rada, že do toho ide stále viac učiteľov, lebo naozaj všade vo svete vidíme, že to má význam, keď si študenti vedia nanečisto precvičiť študentské firmy, z ktorých môžu vzniknúť veľmi pekné projekty.
GH: Ak ešte môžem k tomu dodať, musím povedať, že je to veľmi záslužná práca. Mnohokrát v rámci cvičných firiem žiaci komunikujú s učiteľom aj o desiatej hodine večer, keďže potrebujú trénovať komunikáciu a všetky zručnosti. Sociálne siete im to umožňujú. Takže naozaj klobúk dole. Učiteľ je zaťažený veľmi. Ale ak ho to baví, tak je to úžasné. A hlavne vytvára si úplne iný vzťah so žiakmi. A oni dochádzajú k poučkám na marketingu alebo v ekonomike prácou, čiže praxou.
2. Ako pripraviť v cvičnej firme finančný plán, ktorý má zmysel a bude fungovať aj v praxi
Druhou epizódou nášho seriálového podcastu je diskusia, ktorá vám odhalí ďalší kľúč k úspešnému podnikaniu. Ponorili sme sa do témy finančného plánovania, kde náš expert Ladislav Smoroň, mentor mladých podnikateľov, ukázal, prečo je finančný plán oveľa viac než len tabuľka v Exceli.
Ladislav Smoroň, ktorý pomáha začínajúcim podnikateľom nastaviť životaschopné firemné stratégie, zdôraznil, že finančný plán je ako mapa – ukáže vám, kde sa nachádzate, kam smerujete a ako sa tam môžete dostať. Vďaka tomu výrazne zvyšuje pravdepodobnosť úspechu a zároveň šetrí čas aj peniaze. V epizóde sa dozviete, prečo je finančný plán nevyhnutný pre každú firmu, dokonca aj pre tú školskú, a čo všetko by mal obsahovať. Reč je o pláne výnosov a nákladov, bode zlomu, cash flow, rozpočte či zdrojoch financovania, pričom sme nezabudli ani na náklady obetovaných príležitostí.
Diskutujeme aj o tom, ako pristupovať k predikcii príjmov a výdavkov realisticky a nie prehnane optimisticky, a aké zdroje informácií sa pri tom dajú využiť, napríklad priemerné marže konkurencie. Zistíte, prečo je dôležité zahrnúť do plánu aj analýzu citlivosti a akú zásadnú úlohu zohráva cash flow. Ten je často ešte dôležitejší než samotný zisk na papieri, pretože zabezpečuje prežitie firmy.
Ladislav Smoroň sa s nami podelil aj o najčastejšie chyby, ktorých sa mladí a začínajúci podnikatelia pri finančnom plánovaní dopúšťajú, a priniesol ak konkrétne príklady z mentoringu, kedy príprava kvalitného finančného plánu pomohla včas odhaliť slabiny podnikateľského nápadu ešte pred vznikom firmy. Vďaka tomu sa podarilo predísť zbytočným stratám. Ako hovorí náš hosť, je vždy lepšie hodiť do koša podnikateľský plán aj s finančným plánom v prípravnej fáze, než prísť o reálne peniaze.
Textová verzia rozhovoru s Ladislavom Smoroňom
Ako pripraviť v cvičnej firme finančný plán, ktorý má zmysel a bude fungovať aj v praxi
S Gabrielou Horeckou (GH) a našim špeciálnym hosťom Ladislavom Smoroňom (LS) sme sa rozprávali o finančnom pláne. Je to téma, ktorá možno pôsobí zložito, no v skutočnosti je veľmi praktická. Finančný plán totiž predstavuje most medzi podnikateľskou predstavou a reálnym fungovaním firmy. Inými slovami je to spôsob, ako si overiť, či má náš nápad šancu uspieť.
Ladislav Smoroň je odborník na osobné a podnikové financie lektor a mentor mladých podnikateľov. Spolupracuje s iniciatívami, ktoré podporujú zvyšovanie finančnej gramotnosti a podnikavosť na školách a vedie mladých ľudí k tomu, aby sa nebáli čísel, pretože práve v nich sa často skrýva životaschopnosť ich nápadu. Ako konzultant v oblasti finančného plánovania sa dnes s nami podelí o to, prečo je finančný plán viac než len tabuľka v Exceli.
Finančný plán je o premýšľaní, pomáha prepojiť nápad so skutočnými nákladmi, príjmami a možnosťami. Je to skôr logické a strategické plánovanie, než zložitá matematika, no s číslami sa tam samozrejme počíta. Ako pomôcť pochopiť čísla tým, ktorí v úvodnej fáze vzniku firmy podceňujú financie a sú zameraní skôr na nápad alebo produkt?
(LS) Na úvod by som chcel povedať, že finančný plán nie je samoúčelný dokument. Je súčasťou podnikateľského plánu, ktorý sa často v praxi vníma ako slohová úloha, kde potrebujeme vygenerovať čo najviac textu. Prípadne je to dokument, ktorý ľudia vnímajú ako potrebný, keď žiadajú banku o úver alebo hľadajú investora. Finančný plán je len jedna časť toho. Bohužiaľ alebo našťastie to jednoducho nie je iba o tom, aby sa vygeneroval nejaký dokument. Veľmi zjednodušene povedané, podnikateľský plán s finančným plánom je niečo ako mapa.
Keď chceme riešiť to, ako má finančný plán vyzerať, potrebujeme sa s ním trošku zblížiť. Aby ho najmä ľudia, ktorí uvažujú nad štartom vlastného podnikania, nevnímali ako strašne komplikovaný, rozsiahly a robustný dokument, ale skôr ako praktický dokument. A keď sa vrátim k spomínanej mape, podnikateľský plán je niečo také, ako keď chceme ísť na výlet a máme mapu, pomocou ktorej si vieme zadefinovať, kde sme, kam sa chceme dostať a ako sa tam dostaneme. Do cieľa samozrejme vieme dôjsť aj bez mapy, no ak ju máme, tak pravdepodobnosť, že tam dôjdeme, je výrazne vyššia. A na konci dňa je to aj o tom, že sa na želané miesto dostaneme rýchlejšie a za menej peňazí.
Práve podnikateľský plán a finančný plán slúžia na to, aby nám pomohli zvládnuť lepšie prípravnú fázu, v ktorej si vieme zadefinovať kľúčové myšlienky podnikania.
Keď hovoríme o mape ako o finančnom pláne, aké sú jeho kľúčové komponenty?
(LS) Na začiatok by som pripomenul, že hlavným cieľom finančného plánu je povedať nám to, či sa nám vôbec oplatí podnikať. Čiže všetky jeho komponenty majú slúžiť na to, aby nám vytvorili komplexnú otázku, ktorej zodpovedaním zistíme, či sa nám oplatí podnikať.
A samozrejme, potrebujeme reálne riešiť plán výnosov a nákladov, čiže potrebujeme sa pozerať na to, aké máme očakávané tržby, očakávame náklady, kedy a či vôbec dosiahneme bod zlomu. Potrebujeme sa pozrieť nielen na to, čo budeme fakturovať, ale reálne riešiť aj to, ako peniaze do firmy prichádzajú a ako z firmy odchádzajú. Pri štarte podnikania sa potrebujeme pozrieť na rozpočet, to znamená, koľko peňazí na podnikanie budeme potrebovať. A samozrejme nesmieme zabudnúť na zdroje, to znamená odkiaľ peniaze získame.
Je tu ešte jedna veľmi dôležitá vec, na ktorú sa až tak často nemyslí, sú náklady obetovaných príležitostí. To znamená, že nám nestačí vyhodnotiť nápad alebo podnikateľský zámer ako taký, ale potrebuje to reálne vyhodnotiť aj s tým, o čo sme prišli tým, že sme začali podnikať. To znamená, že keď nám čísla ukazujú, že zámer by mohol mať úspech, reálne potrebujeme rátať aj s tým, že mladý človek sa mohol niekde zamestnať a tým, že začal podnikať, prišiel o určitú čistú mzdu. Toto je ten kľúčový bod, na ktorý často ľudia zabúdajú a niekedy potom ekonomika podnikania nedáva až tak veľký zmysel.
Ak sa vrátime na úvod k strategickému a logickému nastaveniu podnikateľského plánu, tak kým začneme tvoriť finančný plán, musíme si vopred uvedomiť naše vstupy a súčasťou nášho zvažovania by malo byť aj to, ktorou cestou sa chceme ísť, aby po pár rokoch nebolo možno neskoro.
(LS) Môj pohľad je taký, že práve podnikateľský plán je kľúčový dokument v prípravnej fáze a finančný plán je kľúčový dokument pre podnikateľský zámer alebo pre podnikateľský plán. Z môjho pohľadu je lepšie možno prísť pri prípravnej fáze na to, že ten zámer má rôzne nedostatky alebo prídeme na to, že náš nápad je super, avšak trh, na ktorom chceme podnikať, je malý. Alebo prídeme na to, že sme predbehli dobu. Sú aj také prípady. Z môjho pohľadu je oveľa lepšie napríklad hodiť do koša podnikateľský plán s finančným plánom alebo proste vymazať nejakú tabuľku ako sa vrhnúť do podnikania na základe toho, že vám kamoši povedia, že máte super nápad, choďte do toho. Možno vás vaši blízki, rodina aj finančne podporia. Stáva sa, že hlavne mladí ľudia investujú do podnikania peniaze, ktoré im dá babka na birmovku. Preto je lepšie vyhodiť do koša kus papiera, keď to tak mám povedať, ako prísť o svoje peniaze, alebo o peniaze niekoho iného.
Čiže naozaj na začiatku si naozaj nechať čas na správne rozhodnutie. Doplním, že v predchádzajúcom podkaste sme sa rozprávali s Martinou Piroškovej zo Slovak Business Agency o podnikateľskom zámere. Ak by sa niekto mal záujem vrátiť sa k tejto časti, veľmi to odporúčam, lebo ako aj pán Smoroň potvrdil, ono to spolu súvisí.
Tento rok sa na súťaži Skills Slovakia „ JUPOV podnikateľské zručnosti v cvičnej firme“ odborná porota snažila upriamiť väčšiu pozornosť na prípravu dobrého finančného plánu, ktorý by mal byť odrazovým mostíkom pre reálne podnikanie. Ako si pri hodnotení vnímala kvalitu jednotlivých finančných plánov? Čo boli ich silné a možno slabé stránky?
(GH) Ako povedal aj pán Smoroň, je veľmi zaujímavé, že väčšina sa sústredila na to, aby to bola pekná slohová práca. A keďže aj veľa učiteľov nemá praktickú skúsenosť, práve toto hodnotili lepšie a poslali tie práce, ktoré boli plné vaty. Je však veľmi dôležité, aby pri každom podnikateľskom pláne, aj v dobrej cvičnej firmy, sa potrebujem rozhodnúť pre niečo, pre čo budem tak zanietený, že budem vedieť strhnúť všetkých. Aby sa všetci venovali príprave čo najdôkladnejšie. Teda, aby nepísali len samú vatu a pekné slohové cvičenie, ale naozaj robili na niečom, čo ich baví. A možno to budú cítiť aj ako svoje budúce povolanie.
Naša slabosť je to, že v škole sme naučení, aby to bolo krásne napísané. Tvoríme peknú tabuľku v Exceli, v ktorej máme na tri roky zadefinované rovnaké stĺpce a riadky, tak je to super. Ale nie, my musíme brať ohľad na obsah a zamerať sa na to, aby podnikateľský zámer a finančný plán obsahovali všetko, čo majú. Potrebujeme sa na to pozrieť reálne. Ešte by som doplnila, že keď si ho urobíme dobrý finančný plán, nechajme si to chvíľu prejsť hlavou a skúsiť sa na to pozrieť aj druhýkrát neskôr a s otvorenou mysľou.
Ako by sme mali pristupovať k predikcii príjmov a výdavkov? Aké zdroje informácií môžeme použiť a akú mieru realizmu?
(LS) Keď tvoríme finančný plán, nadšenie je veľmi dôležité. Len pokiaľ sa človek pozrie na čísla reálne a objektívne, príde na to, či jeho nápad, myšlienka má potenciál stať sa podnikaním alebo je iba drahým hobby. Lebo častokrát sa stáva, že ráno to človeka baví, ale na konci dňa je podnikanie limitované výškou rezervy.
Vrátim sa k tomu, ako robiť predikcie. Podnikateľ je človek, ktorý musí byť optimista. To znamená, že verí v lepšiu budúcnosť. Možno častokrát ani nečíta správy. Ale toho optimizmu by som práve pri predikcii ubral. Takže skôr by som k tomu pristúpil realisticky, s nadhľadom a opatrne. Zdrojov informácií je v dnešnej dobe veľmi veľa a je oveľa ľahšie prísť na to, že pokiaľ idete robiť napr. e-shop s notebookmi, primeraná marža v tomto sektore na úrovni okolo troch až piatich percent a vy v rámci svojho prepočtu rátate, že budete mať tridsať percent. To vám už samozrejme vie ukázať na to, že niečo by ste mali zmeniť. Alebo pokiaľ prídete na to, že váš konkurent má tržby v priemere desať eur mesačne, nemôžete rátať s tým, že ak robíte niečo veľmi podobné, že vaše tržby budú päťdesiat eur.
Keď hovoríte o ubratí z optimizmu, myslíte si, že je dobré cvičenie urobiť si tri plány – napríklad optimistický, realisticky, pesimisticky? Alebo skôr stačí iba ubrať a poriadne sa zamerať na jeden reálny finančný plán?
(LS) Nechcel by som ľudí vyľakať, že potrebujú mať teraz veľký dokument v rôznych verziách. Ale je určite nevyhnutné, aby sa tomu povenovali. Možno to nemusí byť na konci dňa jeden, druhý, tretí dokument, ale pokiaľ detailne spracujú analýzu rizika alebo si spravia takzvanú SWOT analýzu, reálne prídu na to, kde môžu nastať situácie, ktoré nemajú v rukách. Môžete mať skvelý plán, skvelý nápad, môžete všetko urobiť správne, ale treba si povedať, že potrebujete mať niekedy aj šťastie. Ako nám aj posledné roky ukazujú, prišli situácie, s ktorými sme možno pred desiatimi rokmi ani v zlom sne nerátali – pandémia Covid, vojna v susednom štáte, atď. Čiže sú situácie, ktoré potrebujeme vnímať, no nevieme ich ovplyvniť. Potrebujeme vnímať externé riziká, ktoré nám môžu podnikanie pokaziť. Zároveň však je niekedy taká doba na trhu, že stačí tam byť a nepokaziť to úplne, alebo nerobiť nejaké zlé alebo horšie prevedenie ako vaša konkurencia a zistíme, že trh je nastavený tak, že máte šancu uspieť.
Keď hovoríme o peniazoch a o samotnom cashflow, v rámci finančného plánu je často dôležitejší než samotný zisk. Prečo je to tak?
(LS) Dôležité je si uvedomiť, že zisk je niečo, čo ľudí ženie dopredu. Človek začína podnikať preto, aby dosahoval zisk. Aj v jeho definícii sa hovorí o tom, že zisk je pre podnikateľa odmena za podstúpené riziko. Len pokiaľ podnikateľ nerieši cashflow, teda to, ako peniaze do firmy prichádzajú a ako odchádzajú, môže sa veľmi jednoducho stať, že zisk síce na papieri je, ale podnikateľ „umrie od hladu na ceste za ziskom“. Poviem jednoduchý príklad. Predstavte si, že na vianočné trhy chcete vyrábať vianočné poháre. Už niekedy v septembri potrebujete objednať nejaké poháre. Potrebujete zaplatiť ľudí, ktorí ich namaľujú, pridajú tam logo. Potrebujete si objednať stánok, ktorý je potrebné už v novembri zaplatiť, ale tržby od zákazníkov, teda reálne prvé platby prídu až v decembri. To znamená, že teoreticky by ten nápad bol ziskový, ale prakticky pokiaľ nebudete mať za čo zaplatiť prvotné náklady na tovar alebo na ľudí, tak sa k zisku nedostanete.
V období zisku je možno dobre počítať aj s obdobím nepredvídateľných situácií, o ktorom ste hovorili a nechať si aj nejakú rezervu.
(LS) Áno, je dobre, že to spomínate. Ľudia si častokrát povedia, že ak si nakalkulujem mzdu, môže to byť pekná mzda, tak zisk nepotrebujem. Pokiaľ však vaše podnikanie negeneruje zisk, tak do toho ani nechoďte. Kvôli tomu, že zisk slúži na vytváranie rezervy a na ďalší rast a rozvoj firmy. Alebo práve na časy, keď príde kríza, horšie obdobie atď., práve zo zisku čerpáte a viete toto ťažšie obdobie ufinancovať.
Aké sú najčastejšie výzvy, s ktorými sa učitelia stretávajú pri výučbe tvorby finančného plánu a ako ich môžu prekonať?
(GH) Myslím, že najčastejšou výzvou je to, ako k predmetu cvičná firma pristupujú žiaci. Pre učiteľa je veľmi nepríjemné, keď do cvičnej firmy dostane žiakov, ktorých to nebaví. Myslím si však, že pri správnom nastavení od začiatku školského roka, keď začína cvičná firma, je veľmi dôležité, aby vznikol dobrý podnikateľský plán. Keď ten chytí žiakov, tak i keď je to len cvičná firma s fiktívnym tovarom a fiktívnymi peniazmi, je radosťou pre všetkých. Aj pre učiteľa.
Pri tomto je veľmi dôležité spomenúť aj vzťah medzi učiteľom a žiakmi, ktorý je v cvičnej firme možno trochu iný ako v klasickej vyučovacej hodine. Vedela by si nám povedať prečo?
(GH) Predmet cvičná firma je na viacerých školách stále ako voliteľný. Čiže žiaci do cvičnej firmy prichádzajú dobrovoľne a mnohí z nich už vedia, čo ich čaká a zvyčajne sa tešia. Väčšina škôl používa predmet cvičná firma aj na prezentáciu počas dňa otvorených dverí.
Rozdiel medzi učiteľom v cvičnej firme je ten, že vtedy má výborný vzťah so žiakmi, keď je v úlohe staršieho kolegu, školiteľa, manažéra a úlohy cvičnej firme prenechá žiakom. Čiže keď je raz riaditeľom cvičnej firmy žiak, tak ho rešpektuje ako riaditeľa. Učiteľ je ako starší kolega. Keď je žiak marketingový pracovník, tak ho berie ako marketingového pracovníka. Keď je niekto vedúci ekonomického, tak ho berie ako ekonóma. Čiže naozaj nechá ich pracovať a on je len takým radcom. Usmerňuje ich. Veľkou výhodou v rámci cvičnej firmy je to, že mnohé majú svoju partnerskú reálnu firmu. A práve táto partnerská firma mnohokrát radí a pomáha. Keď toto funguje, že učiteľ je naozaj starší kolega, partner, tak sa im v cvičnej firme funguje dobre.
Keď sa vrátime k finančnému plánu a vzťahu medzi stratégiou firmy a finančným plánom, je ešte niečo, čo by ste chceli doplniť?
(LS) Pridám jedno prirovnanie. Keď sme v úvode spomínali mapu, tak vzťah medzi stratégiou a finančným plánom je ako vzťah medzi mapou a rozpočtom na cestu. Vy síce môžete chcieť veľa cestovať, no keď vaša peňaženka kričí, že si môžete dovoliť ísť akurát do parku, tak môžete mať ambiciózny podnikateľský zámer, ale pokiaľ tie časti nie sú previazané, pokiaľ stratégia nemá oporu vo finančnom pláne, tak to nie je odsúdené na úspech.
Keď sa posunieme do ďalšej časti, čo je bod zlomu vo finančnom pláne? Kedy si uvedomíme, že tu už viem mať návratnosť?
(LS) Bod zlomu je presne ten bod, na ktorý sa asi každý začínajúci podnikateľ teší najviac. A to je to, že vaša firma vám začne generovať príjmy, ktoré sú vyššie ako výdavky. Čiže veľmi zjednodušene povedané, vaša firma už začne zarábať. Samozrejme, niekedy je to o tom, že ten bod zlomu nepríde. Práve o tom som skôr hovoril, že lepšie je prísť na to v pred-realizačnej fáze a povedať si, že ak ekonomika nefunguje, zabalím to. Alebo jednoducho nepustiť sa do takéhoto podnikateľského plánu.
Ale samozrejme, ľudia sa snažia a niekedy zabúdajú pri celom štarte podnikania na checkpointy. To znamená, že pokiaľ máte zarobiť tisíc eur za mesiac a potrebujete predať produkt napríklad piatim zákazníkom. Keď prejdú tri týždne a vy máte jedného zákazníka, tak viete, že bude zle. Čiže je dôležité nečakať na vyčerpanie všetkých zdrojov, všetkých úspor a rezerv, ale priebežne si vyhodnocovať, či ideme v súlade s plánom a či sme dnes tam, kde sme mali byť. Toto sa týka návratnosti. Je tu taktiež ukazovateľ, ktorým si viete vyhodnotiť, či sa podnikanie oplatí alebo či sa vám oplatilo ísť do tohto podnikania, alebo ste sa radšej mali zamestnať.
Viete spomenúť nejaký príklad rozbiehajúce sa firmy, ktorá práve pri tvorbe finančného plánu zistila, že to radšej dajme do koša, lebo prídeme o všetky úspory, ktoré máme?
(LS) Mám dva príklady. Jeden je o kaviarni s výberovou kávou v malej obci. Nápad a zanietenie tam boli, len na konci sme prišli na to, že trh je limitujúci. To znamená, že môžete mať perfektný produkt. Môžete tomu veriť. Môže vás to baviť. Teoreticky to môže mať za sebou aj nejakú ekonomiku, ale pokiaľ narážate na veľkosť trhu, jednoducho tú obec nenafúknete tak, aby ste tam mali toľko zákazníkov ako vo veľkom meste.
Druhý príklad je o klientke, ktorá chcela predávať online ručne vyrábané diáre. Najskôr si chcela vytvoriť web stránku s e-shopom. Celková ekonomika bola úplne biedna a následne sme prišli na to, že asi by bolo lepšie mať to ako hobby popri práci. Na sa dajú využiť alternatívne portály typu Sashe a podobne, kde človek nepotrebuje investovať na začiatku niekoľko stovák eur na web, marketing atď.
To sú skvelé príklady aj na to, že ak začínajúci podnikateľ nevie odhadnúť mieru optimizmu a realizmu sám, aby si prizval externého konzultanta. Ten mu dá iný pohľad na jeho finančný plán.
(LS) Povedal by som, že je to dokonca nevyhnutnosť. Častokrát vám vaši blízki i kamoši povedia to, čo chcete počuť. Nie je to iba pri téme podnikateľského finančného plánu, ale všeobecne. Niekedy je teda dobré mať človeka, ktorý bez zaangažovanosti v rámci vašich citov a vzťahov vám povie, že tento nápad je super, ale mal si ho urobiť pred piatimi rokmi, alebo je vhodný na americký trh. Alebo že ten nápad je fakt blbosť. Ľudia častokrát uvažujú nad geniálnosťou svojho nápadu, ktorý ešte nikto neurobil, tak ho musia zrealizovať. Keď si však človek urobí naozaj zodpovedne prípravnú fázu, príde na to, že konkurencia neexistuje nie kvôli tomu, že by to bolo až tak geniálny nápad, ale preto, že je to blbosť a nemá to šancu reálne ekonomicky fungovať.
V cvičnej firme je v podstate úloha partnerskej reálnej firmy?
(GH) Áno. Partnerská firma, keď ju cvičná firma má, je určite veľkou pomocou. Ale zase je to trošku limitované, lebo cvičné firmy sa v tomto prípade snažia mať taký predmet podnikania ako reálna firma. Čiže trošku to limituje jedinečnosť nápadu. Tu by som povedala, že má to svoju tienistú stránku, i keď veľmi dobré v tomto prípade je, že pracujú s realitou. To je veľmi dôležité. V každom prípade je dobré pripravovať ich na to, keď úplne uletia. Aj počas našej súťaže Skills Slovakia – JUPOV náš porotca Ján Solík zo Združenia podnikateľov Slovenska vysvetlil niektorým našim reprezentantom z 10 finálových podnikateľských a finančných plánov a usmernil ich, že v reálnom živote by za ten deň v tomto podnikaní nezískal šesťsto eur napríklad. Upozornili ich, že je potrebné držať sa pri zemi a aj keď je to svojím spôsobom iba simulácia, je dobré byť pripravený do reálneho života a príliš nelietať, lebo nás to môže v živote uzemniť.
(LS) Keď môžem doplniť, čo sa týka toho nápadu samotného, tak je veľmi nebezpečné fokusovať sa na práve na unikátnosť nápadu. Podľa mňa je lepšie urobiť určitý nápad v inom prevedení, no nemusíme špeciálne vymýšľať niečo, čo tu ešte nie je. Spravme niečo, čo robí konkurencia, ale to prevedenie urobme lepšie. Majme možno kratšie procesy alebo lepšie nastavenú časť dodania atď. Je fajn, ak sa žiaci inšpirujú na príklade firiem, ktoré reálne fungujú a ich produkty používajú. Ak si napríklad zoberiete iPod. Dávnejšie to bolo zariadenie na prehrávanie hudby MP3. Steve Jobs prišiel s nápadom, že iPod nebol len prístroj, ktorý bol veľký a vedel prehrávať veľmi malú kapacitu hudby, ale to bolo práve o tom, že to bolo malé, pekné a zmestilo sa tam veľké kvantum hudby. Vieme aj aj budúcich podnikateľov možno inšpirovať tým, že nemusia vymýšľať koleso a ísť úplne do unikátnosti. Často je to o tom, že prevedenie nápadu je dôležitejšie než nápad.
(GH) Ešte by som doplnila, že je to veľmi dôležité a som rada, že to hovorí aj pán Smoroň. Jedna naša cvičná firma predáva elektrinu. Čo by ste povedali, že to nie je veľmi zaujímavé. Ale práve tým, že pracujú s reálnou firmou v Košiciach, majú s nimi partnerskú zmluvu, sú v tom tak prepracovaný, že napríklad tejto firme na východnom Slovensku vytvorili logo a veľa marketingových materiálov. Mladí ľudia majú také otvorené hlavy, ešte čisté a to prinášajú aj partnerskej firme a aj oni sú prínosom pre reálnu firmu. A keď sa vrátime k cvičnej firme, ktorá vyhrala súťaž Skills Slovakia – JUPOV a pôjde reprezentovať Slovensko na EuroSkills do Dánska v septembri, takisto pracujú s reálnym podnikateľským plánom. Vyrábajú džúsy a nápoje, čoho je už teraz veľmi veľa. Premysleli systém, ako ich vyrábať, kde a komu ich ponúkať. To sú tie dôležité nuansy. Je veľa firiem, ale spôsob, akým oni podali podnikateľský a finančný plán, bol naozaj špecifický. A vyhrali túto súťaž a teraz pôjdu reprezentovať Slovensko.
Zohľadňujú sa pri príprave metodiky aj potreby žiakov so slabšími matematickými zručnosťami, ako im túto tému a zostavenie finančného plánu sprístupniť?
(GH) Určite áno. Je iné, keď pripravujú finančný plán žiaci obchodnej akadémie a žiaci strednej odbornej školy. Keď pripravujeme alebo máme v metodikách návody pre všeobecné podnikateľské plány pre stredné odborné školy, sú iné ako tie pre remeselníkov. Podnikateľský a finančný plán sú podané jednoduchšie. Nejde o to, že by boli horšie, ale vychádzame z toho, že na obchodnej akadémii sa tieto témy žiaci učia dopodrobna. Dokonca máme firmy z obchodných akadémií, ktoré majú ako predmet podnikania nastavenie finančného plánu a robia účtovníctvo ďalším cvičným firmám. Čiže môžu to urobiť tieto firmy, napríklad. Berieme do teda úvahy v rámci stavby metodík.
Ako môžu školy posilniť výučbu podnikavosti a finančnej gramotnosti aj v rámci klasických hodín?
(GH) Finančnej gramotnosti, ktorá je súčasťou toho podnikateľského vzdelávania, sa môžu venovať na matematike, na občianskej náuke, na angličtine, pretože v rámci cvičných firiem podporujeme aj jazykové zručnosti žiakov a ešte ich to mnohokrát svojím spôsobom tak vyprovokuje, že chodia na veľtrhy cvičných firiem s účasťou zahraničných účastníkov, napríklad k nám do Bratislavy, alebo chodia do Prahy, Viedne a niektorí boli napríklad aj v Bruseli. Tam môžu komunikovať s inými zahraničnými alebo domácimi cvičnými firmami. A keď si tam nájdu kamarátov, ešte viac ich to podporuje v tom, aby sa v cudzom jazyku zdokonaľovali.
Ak chce podnikateľ začať podnikať, chce vidieť výsledky práce a teší sa na to, ako to celé bude vyzerať. Ako by mal učiteľ cvičnej firmy motivovať žiakov, aby sa sústredili na možnosť z ich pohľadu nudnejšiu fázu, ale tak veľmi dôležitú na to, aby podnikanie bolo úspešné?
(LS) Nemyslím si, že v tomto je potrebné vymýšľať koleso. Možno použiť práve tie techniky a metódy, ktoré fungujú aj niekde inde. Možno využívať príklady, ktoré žiakom niečo hovoria. Nebudem teda vysvetľovať problematiku finančného plánu na príklade fotovoltickej elektrárne. Ale možno na príklade, ktorý si vedia žiaci alebo mladí ľudia predstaviť a čo poznajú. A potom je dôležité snažiť sa dať trošku príbehov do tejto problematiky a vsunúť tam nejakú emóciu, možno aj negatívnu. Pozrieť sa na to, že tento a skrachovaný podnikateľ nerobil finančný plán alebo keby ho robil, tak možno by neskrachoval. Čiže snažiť sa to oživiť a riešiť to možno práve v rámci tímovej spolupráce.
Možno použiť aj vašu mapu, ktorú ste spomínali na začiatku.
(LS) Určite. Ja to veľmi veľmi často používam. Nájdem nejakú mini dedinku, ktorá je na Slovensku a najskôr zistím, že či ju ľudia poznajú alebo nie. A keďže ju nepoznajú, tak cestujeme do tej dedinky. Na tomto im potom ukazujem, že pokiaľ neviete, kde je napríklad Horná Mariková, tak netušíte napríklad, či tam ide autobus, či sa tam dostanete vlak, alebo si zoberiete taxík a tak ďalej. Ale keď už máte mapu, tak viete, že asi nebude mať význam volať si taxík z Petržalky v Bratislave a ísť tam, ale zvolíte možno iný spôsob dopravy. Na jednoduchých príkladoch im ukážete, že ani finančný plán nemusí byť niečo úplne, niečo strašné nudné, pri čom nemusia umierať. A keď sú ľudia, ktorí robia účtovníctvo a baví ich to, tak si myslím, že finančný plán z hľadiska nudnosti, nie je nič hrozné, ako účtovníctvo samo.
Na záver – je teda finančný plán len tabuľka v Exceli?
(LS) Nemá to byť samoúčelné. Ak máte nadšenie v nápade, v zámere a tak ďalej, tak úplne inak sa vám bude robiť finančný plán, ako keď máte nastavenie, že musíte urobiť finančný plán na niečo, čo vám vôbec nič nehovorí. Jedna vec je, že v tom nie ste odborník, nemáte tam žiadnu emóciu. Druhá vec je, že ja by som tých ľudí úplne nechcel odhovoriť od robenia tým, že im ukážete 12 kapitálovú štruktúru finančného podnikateľského plánu. Je to porovnateľné s tým, ako keby človek povedzme plnoštíhlej postavy mal zabehnúť maratón. On by ho možno zabehol a možno by umrel na prvom kilometri. To isté niekedy chceme aj od detí. Chceme, aby išli rovno na maratón. Pričom dnes mám rôzne jednoduché šablóny, ktorými sa dá začať.
V tej komplikovanej štruktúre máte model Business Canva, v ktorom na jednu A4 spracujete to úplne najdôležitejšie. Možno tam prídete na to, že neviete, kto je váš zákazník, neviete popísať jednoducho biznis model, teda to, na čom vám bude vaše podnikanie zarábať. A možno tam prídete na to, že vaše podnikanie nemá potenciál zarábať peniaze a byť ziskové, čiže už nemusíte do detailu rozpracúvať a pridávať nejaké vaty do ďalších kapitol toho plánu.
(GH) Chcela som povedať jeden príklad. Bola som na pobyte, na ktorom sme mali výborného, naozaj skvelého maséra. Povedal mi, že veľmi dlho, až osem rokov, pracoval ako masér u niekoho, až kým sa odhodlal, že začne robiť sám na seba. Byrokracia spojená s podnikaním ho však určitým spôsobom ničila, spravil si podnikateľský plán, napísal si finančný plán, išiel aj na biznis školenia, no zistil, že nie to nemôže robiť. Musel sa spojiť s niekým iným, kto mu toto všetko urobí a teraz konečne začal vlastne robiť na seba, ale jeho úlohou je masírovanie. A ostatné veci ako odvody, dane a pod. prevzal niekto iný, koho baví práve táto časť a on si robí len to svoje masírovanie a je šťastný.
(LS) Myslím si, že to výborná téma na záver. Často sa stáva, že máte dobrého kuchára a ten si zmyslí, že nebude už robiť na niekoho a otvorí si vlastnú reštauráciu. Treba si však uvedomiť, že majiteľ reštaurácie a podnikateľ je úplne iný typ človeka ako kuchár. Majiteľ masážneho salónu je úplne iný typ človeka a potrebuje mať úplne iný skills set ako masér napríklad. Takisto účtovník je úplne iný typ človek ako majiteľ účtovnej firmy. Čiže to si možno treba tiež uvedomiť a poznať svoje silné a slabé stránky. Potom si povedať, ktoré veci vieme vyoutsourcovať a ktoré nie. A potom máme „špekulantov“, ktorí nevedia dať nikde žiadnu pridanú hodnotu, no radi by podnikali. Vtedy sa pýtame, že prečo.
(GH) O to vzácnejšia je aj cvičná firma, kde si žiaci tieto zručnosti vedia vyskúšať a zistia, v čom sú dobrí, kde sú ich silné slabé stránky a na čom môžu postaviť svoju budúcnosť. Mnohí sú potom šťastní, lebo neberú život, že je to zamestnanie, do ktorého chodím, nebaví ma to, ale sú šťastní.
3. Značka, ktorá funguje: Prečo je možnosť zlyhať v cvičnej firme tou najväčšou výhodou pre žiakov
Treťou epizódou nášho seriálového podcastu je diskusia o tom, ako vytvoriť značku, ktorá skutočne funguje – a ako na to aj v prostredí cvičnej firmy. Hovorili sme o tom, prečo je značka kľúčová pre každý podnikateľský nápad.
Naším špeciálnym hosťom bol Peter Šebo, marketér a zakladateľ digitálnej agentúry PS:Digital, ktorá už viac ako desať rokov patrí medzi úspešných hráčov na trhu vďaka zameraniu na dynamicky rastúci segment digitálneho marketingu. Peter je tiež spoluzakladateľom a aktívnym členom Asociácie digitálnych marketingových agentúr na Slovensku (ASAI). V marketingu prepája technológie so zdravým rozumom a ukazuje, že aj študentská firma môže myslieť a vystupovať ako značka. Podelil sa s nami o skúsenosti, ako sa presadiť na trhu a nájsť si svoje jedinečné miesto.
V epizóde sa dozviete, čo je značka a prečo je dôležité zaoberať sa ňou už pri zakladaní firmy. Diskutovali sme o tom, ako prebieha budovanie značky krok za krokom – podobne ako v úspešných startupoch – a ako si vytvoriť autentický tón komunikácie. Hovorili sme aj o trendoch, ktoré dnes hýbu tvorbou značiek, a o tom, ako do celého procesu vstupuje umelá inteligencia a ako mení prácu v marketingu.
A čo si Peter myslí o love brande? Odpoveď sa dozviete v tretej epizóde nášho podcastu.
4. Od školskej lavice k líderstvu: Ako vybudovať tím, ktorý funguje aj v cvičnej firme
Štvrtá epizóda nášho seriálového podcastu odhalí kľúč k úspešnej tímovej spolupráci. Ponoríme sa do témy tvorby pracovného tímu v cvičnej firme. Našou špeciálnou hostkou bude Lucia Lednárová Dítětová z Trexima Bratislava.