Národný projekt Duálne vzdelávanie
Duálne vzdelávanie je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ktorým sa získavajú vedomosti, schopnosti a zručnosti potrebné pre povolanie.
Vyznačuje sa najmä úzkym prepojením všeobecného a odborného teoretického vzdelávania
v strednej odbornej škole s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
- Operačný program:
- 312000 - Operačný program Ľudské zdroje
- Realizátor:
- Štátny inštitút odborného vzdelávania
- Názov projektu:
- Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP
- Kód výzvy:
- OPLZ-PO1/2016/NP/1.2.1-01
- Kód ITMS:
- 312011C789
- Miesto realizácie:
- celé územie SR
- Dĺžka realizácie:
- 01/2016 - 10/2020
- Celkové oprávnené výdavky projektu:
33 626 257,73 €
Systém duálneho vzdelávania je výnimočný tým, že vytvára partnerský vzťah medzi zamestnávateľom a žiakom,
ktorý je definovaný vo forme učebnej zmluvy, ktorá upravuje práva a povinnosti zmluvných strán
vo vzťahu k praktickému vyučovaniu žiaka. Ďalším dôležitým aspektom systému duálneho vzdelávania
je aj vzťah medzi zamestnávateľom a školou uzatvorený na zmluvnom základe vo forme zmluvy o duálnom
vzdelávaní, ktorá upravuje najmä rozsah, podmienky a koordináciu odborného vzdelávania žiaka
s učebnou zmluvou, teda koordináciu teoretického a praktického vyučovania žiaka. Za celé praktické
vyučovanie zodpovedá zamestnávateľ, ktorý súčasne znáša všetky náklady spojené s jeho realizáciou.
Hlavným cieľom národného projektu je plošná implementácia systému duálneho vzdelávania
do všetkých vhodných učebných a študijných odborov, prehĺbenie prepojenia vzťahu zamestnávateľ – stredná
škola – žiak v rámci systému duálneho vzdelávania, vytvorenie jednotného informačného prostredia
pre systém duálneho vzdelávania a elektronizácia procesov implementácie, zvýšenie atraktivity
a kvality OVP a príprava inštruktorov, majstrov a učiteľov na plnenie uvedených úloh.
Primárnym kritériom výberu stredných odborných škôl je výber škôl, ktoré vstupujú do systému
duálneho vzdelávania. Výber novovytvorených alebo inovovaných učebných odborov podlieha zapojeniu
sa daného študijného alebo učebného odboru do systému duálneho vzdelávania.
Účasť zamestnávateľov
v systéme duálneho vzdelávania sa predpokladá na úrovni 1450 zamestnávateľov, 7 stavovských
a profesijných organizácií v zmysle zákona č. 61/2015 Z.z. a v tejto súvislosti ďalej
i 280 stredných odborných škôl (počet škôl bol stanovený na základe predpokladu
a postupného zavádzania špecializácie SOŠ), 8 vyšších územných celkov.
Spôsob realizácie:
Projekt Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP bude realizovaný prostredníctvom nasledovných aktivít:
Aktivita 1: Zapojenie stavovských a profesijných organizácií do procesu pokračujúcej transformácie OVP a vybudovanie
kooperačnej platformy spolupráce partnerov zapojených do systému duálneho vzdelávania,
vzdelávanie a príprava inštruktorov.
Cieľom aktivity je rozvoj a prehĺbenie spolupráce stavovských a profesijných organizácií
v zmysle relevantných ustanovení zákona č. 61/2015 Z.z. Preto je potrebné prehĺbiť spoluprácu
so stavovskými a profesijnými organizáciami ako aj s Radou zamestnávateľov pre systém duálneho
vzdelávania; zapojenie stavovských a profesijných organizácií do procesu transformácie odborného
vzdelávania a prípravy, zaviesť jednotnú koordináciu systému duálneho vzdelávania zo strany
zamestnávateľov a jednotný prístup zamestnávateľov k vzdelávacej sústave a sieti škôl vstupujúcich
do systému duálneho vzdelávania.
Aktivita 2: Aktualizácia a verifikácia potrieb trhu práce, transformácia povolaní
a zamestnaní na učebné a študijné odbory, priebežné analýzy uplatnenia absolventov všetkých
stredných škôl v SR
Cieľom aktivity je dosiahnuť čo najtesnejšie prepojenie OVP s potrebami trhu práce
a požiadavkami zamestnávateľov cestou aktualizácie mapy vecnej a územnej pôsobnosti zamestnávateľov,
vypracovania návrhu riešenia a spôsobov prenosu požiadaviek trhu práce do systému duálneho vzdelávania
ako podklad pre reštrukturalizáciu sústavy učebných a študijných odborov. Cieľom aktivity
je prostredníctvom vytvorenia mapy vecnej pôsobnosti zamestnávateľov a prevodníka medzi povolaním,
zamestnaním a učebným, študijným odborom poskytnúť nástroj, ako aj informácie pre nastavenie
plánov výkonov SOŠ na základe potrieb trhu práce, ako aj analýzy uplatnenia absolventov všetkých
stredných škôl.
Aktivita 3: Participácia na procese nastavenia plánov výkonov stredných škôl
na základe ich špecializácie a ich zapojenia do systému duálneho vzdelávania,
vykonaných na základe potrieb trhu práce na regionálnej úrovni
Cieľom aktivity je pripraviť podmienky a realizovať v rámci kompetencií pracovných skupín
NP proces nastavovania plánov výkonov SOŠ. Vypracovať analýzy možnej špecializácie škôl
s dopadom na vypracovanie návrhu na inováciu siete škôl a využiť výstupy činností aktivity
na vypracovanie návrhu na zmeny systému financovania OVP a sprístupniť relevantné informácie
na webovom sídle.
Aktivita sa zameriava vo svojej časti A.3.2. na aktualizáciu manuálu
pre postup pri príprave VZN o určovaní počtu tried v jednotlivých učebných a študijných
odboroch prvého ročníka stredných škôl pre prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku
a v časti A.3.3. na realizáciu procesu nastavenia plánov výkonov škôl je koordinácia
účastníkov procesu stanovovania a verifikácie plánov výkonov škôl, ako aj zjednotenie
postupu pri ich stanovovaní prostredníctvom aktualizácie manuálu akceptovaného všetkým
samosprávnymi krajmi s prihliadnutím a preferovaním SDV.
Stanovovanie plánov výkonov
je komplexný proces, ktorý využíva dáta poskytované aj CVTI a RIS, ale ich aplikácia
závisí od prepojenia všetkých získaných údajov a ich verifikácie voči potrebám trhu práce.
Pre stanovenie plánov výkonov je nevyhnutné, aby bol vypracovaný návrh siete stredných odborný škôl,
ktorý bude vychádzať z metodiky vypracovanej v rámci projektu RSOV.
Aktivita 4: Implementácia systému duálneho vzdelávania na celoslovenskej,
ako aj regionálnej úrovni za účasti zamestnávateľov
Primárnym cieľom aktivity je zaviesť systém duálneho vzdelávania v rámci 8 regiónov SR
na všetky relevantné učebné a študijné odbory na podporu vykonateľnosti
zákona 61/2015 Z.z., aktualizácia študijných a učebných odborov a vypracovanie,
resp. aktualizácia štátnych vzdelávacích programov pre vybrané skupiny učebných
a študijných odborov s akceptáciou podmienok a požiadaviek SDV.
Aktivita 5: Sprevádzanie žiaka v systéme duálneho vzdelávania
a príprava PZ a riadenia SOŠ a základných škôl (ZŠ) so zameraním na zavedenie SDV
Cieľom tejto aktivity je vytvorenie resp. implementácia viacerých prvkov,
ktoré sú kľúčové pre efektívne fungovanie SDV školách. Jedná sa o prvky,
ktoré priblížia PZ ako aj riadeniu školy k sprevádzaniu žiaka k SDV a vytvoreniu
podmienok networkingu medzi SOŠ, ZŠ a zamestnávateľom. Cieľom aktivity je vypracovať
zásady sprevádzania zamestnávateľa a žiaka pri vstupe do systému duálneho vzdelávania
na SOŠ a ZŠ a v centrách OVP. Pre kvalitnú a odbornú implementáciu systému duálneho vzdelávania
je potrebné splniť ďalší cieľ aktivity a tým je realizácia vzdelávania pedagogických zamestnancov
SOŠ a ZŠ.
Aktivita 6: Elektronizácia procesov podporujúcich implementáciu prvkov SDV
Cieľom aktivity je vytvoriť dátové prostredie, elektronické nástroje a kooperačno-komunikačnú
infraštruktúru na spracovanie agendy implementácie prvkov systému duálneho vzdelávania
a elektronizovať vybrané administratívne procesy podporujúce ich transparentnosť,
efektivitu spracovania agendy systému duálneho vzdelávania s prihliadnutím na implementáciu
nového modelu SŠ.
Aktivita 7: Koordinácia projektu
Cieľom aktivity je plánované a koordinované riadenie projektu.
Koordinácia tímlídrov a pracovných skupín pri napĺňaní cieľov a aktivít
projektu vrátane projektovej kancelárie