O už takmer osemdesiatročnej tradícii založenej známou osobnosťou slovenského kúpeľníctva, jej ďalšom rozvoji a nutnosti sledovať najnovšie trendy, ale aj o mimoriadnych aktivitách žiakov sme sa rozprávali s riaditeľom Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera v Piešťanoch Ladislavom Blaškovičom. Keďže jeho škola je jedným zo šestnástich pilotných centier excelentnosti, neobišli sme, samozrejme, ani túto tému.
Ste Hotelová akadémia Ľudovíta Wintera. Čo pre Vás meno tejto osobnosti v názve školy znamená? Zaväzuje?
Určite. Veľmi zaväzuje. Bol to práve Ľudovít Winter, spoluzakladateľ Slovenských liečebných kúpeľov v Piešťanoch, a celá slávna rodina, ktorá hneď po druhej svetovej vojne, v roku 1945 poslala svojich kolegov do švajčiarskeho Lausanne pre učebné osnovy budúcej hotelovej školy. Prvého septembra 1946 sa im ju v centre mesta podarilo otvoriť a nastúpilo do nej prvých desať žiakov. Sme šťastní, že máme tú česť mať v názve školy meno Ľudovíta Wintera a stále sme v kontakte s potomkami Winterovcov.

Už spomínaný Ľudovít Winter si uvedomoval, že nestačí iba zakladať kúpeľné domy a hotely, ale zároveň je potrebné pre ne pripravovať personál. Uplatňujú sa vaši absolventi stále predovšetkým v kúpeľoch?
Keď som našu školu absolvoval ja, chodilo nás do triedy štyridsať štyri a štyria pokračovali vo vysokoškolskom vzdelávaní. Aktuálne je priemer našej školy tridsať žiakov na triedu a na vysokú školu pokračuje dvadsať päť. V tomto sa doba veľmi zmenila, ale sto percent našich žiakov získava praktickú prípravu u zamestnávateľov a našim najväčším partnerom od spomínaného roku 1946 sú práve Slovenské liečebné kúpele.
Ste najstaršou školou tohto typu na Slovensku, máte tradíciu, ale to samo o sebe nestačí. Čo robíte pre to, aby ste obstáli v konkurencii?
Snažíme sa dodržiavať spomínanú tradíciu, kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu a byť na očiach. Chceme žiakov vzdelávať najmä v odbornosti, ale zároveň nepodliezať latku výchovno-vzdelávacieho procesu ani v rámci všeobecného vzdelávania. Myslím, že preto sa nám darí dosahovať dobré výsledky v rôznych hodnoteniach.

Podlieha aj hotelierstvo a jeho štúdium trendom? Aké sú aktuálne?
Samozrejme. Hotelierstvo a gastronómia majú neuveriteľný vývoj. To, čo bolo v 90-tych rokoch a mierne po miléniu sa veľmi zmenilo. Trend michelinských reštaurácií, modernej gastronómie, zelené technológie, IKT, marketing… Musíme stále sledovať trendy, čo je veľmi náročné, ale máme dobré kontakty s odborníkmi z oblasti a vzdelávajú nás ako učiteľov, keď je potrebné.
Žiaci Vašej školy sú súčasťou mnohých súťaží, podujatí či televíznych relácií. Po akom takomto vystúpení si s hrdosťou poviete, toto je náš „hotelák“ alebo „hoteláčka“?
Po každom víťazstve v súťaži a gastronomicko-spoločenskom podujatí. Na žiakov som hrdý najmä po každoročných Gastro Vianociach. Z tých posledných mám aj silný emočný zážitok. Všetci zúčastnení, takže takmer štyristo žiakov školy, sa totiž rozhodlo medzi sebou vyzbierať vlastné finančné prostriedky a darovať ťažko chorému dieťaťu jedného z našich kolegov. Vtedy sme im povedali, že sa ich celý rok snažíme učiť, ale oni nás v istom zmysle za jeden deň naučili viac.
Ako žiakom otvárate stále nové možnosti uplatnenia a rozvoja?
Snažíme sa podporovať talent. Ak má niekto záujem vyrábať čokoládové pralinky, podporíme ho, ak niekto chce miešať nápoje, podporíme ho, to isté napríklad v prípade cudzích jazykov. Stojí to nemalé finančné prostriedky, ale snažíme sa k žiakom pristupovať individuálne. Teraz sa nám veľmi osvedčilo to, že starší žiaci učia mladších. Napríklad štvrtáci učia druhákov prípravu kávy. Vedú si vlastné workshopy a sami medzi sebou hľadajú talenty.
Mnohé školy majú problémy s pedagógmi. Darí sa Vám nachádzať tých správnych?

Som veľmi rád, že v posledných rokoch sa nám darí prijímať nových pedagógov práve aj z radov našich absolventov. Nie sú to iba učitelia odborných predmetov, ale napríklad aj jazykári, ekonómovia. Majú v sebe stále lojalitu voči škole, aj keď vo všeobecnosti je dopyt po učiteľov v našom regióne veľká téma. Našťastie sme doteraz tieto problémy vždy vyriešili.
Okrem hľadania pedagógov máte ako riaditeľ množstvo ďalších úloh. Čo všetko zahŕňa Vaša práca a čo v nej je pre mimoriadne náročné?
Po jedenástich rokoch práce v hotelovom zariadení som sa rozhodol, že si idem na rok „oddýchnuť“ do školy a už som tam dvadsiaty tretí rok. Školu mám rád. A čo je náročné? Riadim veľkú organizáciu s tromi organizačnými zložkami – škola, školská jedáleň a školský internát, s viac ako sto zamestnancami, šesťsto žiakmi a približne tisíc dvesto rodičmi, plus, samozrejme neustála komunikácia so zamestnávateľmi, zriaďovateľom a ďalšími partnermi. V školskom internáte býva takmer päťdesiat percent žiakov, sme nadregionálna škola, taký malý kampus a denne pripravujeme viac ako tisíc päťsto jedál. Je náročné organizačne a ekonomicky skĺbiť všetky časti a zároveň viesť školu po pedagogickej stránke. Osobne však neberiem svoju prácu ako prácu, ale ako poslanie a vždy príde niečo, čo ma dobije.
Vaša škola je potenciálnym centrom excelentnosti. V čom to pre Vás je a bude prínosom?
Aktuálne sme Centrum odborného vzdelávania a prípravy s hodnotením od zamestnávateľov excelentný. Veľmi nás potešilo oslovenie zo strany zamestnávateľov a Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, aby sme sa uchádzali o možnosť stať sa centrom excelentnosti. Berieme to ako zaujímavú výzvu. Veríme, že možnosť zapojenia sa do tohto projektu posunie školu ešte ďalej. Dôležité je, že budeme môcť udávať trendy práve v našom segmente.
Prerod školy na centrum excelentnosti nemusí byť jednoduchý. Ako sa naň pripravujete?
Je to výzva. Ale budeme postupovať tak, ako doteraz. Nechceme poľaviť z kvality výchovno-vzdelávacieho procesu, plus, samozrejme, zapojíme kritériá, ktorým sme možno doteraz nevenovali až takú pozornosť. Podľa hodnotení INEKO sme hotelovou akadémiou s najlepšími výsledkami žiakov. Máme výborných žiakov so skvelými výsledkami, ale je to aj o výbornej práci pedagógov. Aj naši absolventi sa hrdo vracajú do svojej „alma mater“. Takže si myslím, že to zvládneme.
Akú máte predstavu o centre excelentnosti v oblasti hoteliérstva, gastronómie a cestovného ruchu?
Centrum excelentnosti určite musí mať svoje dobré meno a byť v centre záujmu nielen odbornej, ale aj laickej verejnosti. Dávať o sebe vedieť z hľadiska vzdelávania absolventov základných škôl, ale aj vzdelávania dospelých. Samozrejme považujem segment cestovného ruchu, hotelierstva a gastronómie za veľmi dôležitý. Som veľmi rád, že Asociácia hotelov a reštaurácii SR a Republiková únia zamestnávateľov tlačili na to, aby bol aj segment cestovného ruchu, hotelierstva a gastronómie zastúpený a som veľmi rád, že práve prostredníctvom našej školy.