Po úspešnom stretnutí peer review, ktoré sa uskutočnilo v máji 2024 v Bratislave, zorganizovali národné referenčné body (NRP) Českej republiky a Slovenska spoločné nadväzujúce stretnutie, ktoré sa konalo v decembri 2024 v Prahe.
Cieľom stretnutia bolo posilniť spoluprácu a zdieľať príklady dobrej praxe v oblasti zabezpečovania kvality odborného vzdelávania a prípravy (OVP) na regionálnej úrovni.

Český a slovenský EQAVET NRP sa stretli na dvojdňovom podujatí v sídle Národného pedagogického inštitútu NPI ČR v Prahe 16. – 17. decembra 2024. Témou bolo „Zabezpečovanie kvality v OVP na regionálnej úrovni“. Jeho cieľom bolo prehĺbiť spoluprácu prostredníctvom výmeny reálnych skúseností a vzájomnej inšpirácie.
Program spojil regionálnych aktérov, odborníkov a tvorcov politík z oboch krajín. Diskusie sa venovali zabezpečovaniu kvality v OVP na národnej aj regionálnej úrovni, vrátane nástrojov a modelov využívaných v českých regiónoch, ako napríklad KOMPAS (spoločný projekt NPI ČR a Českej školskej inšpekcie zameraný na podporu riadenia škôl v oblasti kvality), či princípy dizajnu služieb vo verejnej správe. Predstavený bol aj inšpiratívny príklad z Moravskosliezskeho kraja zameraný na hodnotenie kvality zo strany zriaďovateľa školy.
Jednou z hlavných inšpirácií zo slovenskej strany bola implementácia modelu CAF (Spoločný hodnotiaci rámec) ako nástroja manažérstva kvality v regionálnych štruktúrach vzdelávania. CAF sa na Slovensku osvedčil ako efektívny model pre sebahodnotenie, strategické plánovanie a neustále zlepšovanie.
Český NRP vyjadril silný záujem preskúmať možnosti aplikácie prvkov CAF v českom prostredí – najmä pri posilňovaní kvality v oblasti OVP na regionálnej úrovni. Strategická integrácia CAF do riadenia regionálneho OVP zaujala českých účastníkov a otvorila diskusiu o možnostiach jeho prenesenia do českého kontextu. Slovenský prístup ukazuje, ako môže CAF slúžiť ako jednotný systém zabezpečovania kvality, ktorý zosúlaďuje ciele verejnej správy s potrebami škôl, žiakov a ďalších zainteresovaných strán na národnej úrovni.
Zo slovenskej strany priniesla návšteva Českej republiky množstvo podnetov a inšpirácií pre ďalší rozvoj stratégií zabezpečovania kvality. Účastníci ocenili študijnú návštevu Českého centra excelentnosti pri Vyššej odbornej škole a Strednej poľnohospodárskej škole v Benešove a jeho prepojenie s iniciatívou „Zelené mestá 2030+“, ktorá demonštrovala inovatívne prepojenie excelentnosti v OVP a udržateľnosti.
Zástupcovia zo Slovenska označili za kľúčové inšpirácie nasledovné poznatky:
- získanie prehľadu o tom, ako môžu byť regióny aktívnejšie zapojené do riadenia kvality stredných škôl;
- český model profesijného rozvoja pre vedúcich pracovníkov škôl, koordinovaný regionálnymi autoritami, bol považovaný za obzvlášť prínosný;
- podpora zdieľania skúseností medzi učiteľmi formou vytvárania „virtuálnych“ predmetových komunít či kabinetov;
- dôležitosť líderskej úlohy riaditeľov škôl a strategického riadenia na národnej úrovni, najmä potreba dlhodobého odborného a manažérskeho sprevádzania;
- dôraz na princípy návrhu služieb ako systematického a na používateľa orientovaného prístupu k tvorbe vzdelávacích služieb;
- príklady regionálnej spolupráce v oblasti kariérového poradenstva, plánovania aktivít a rozvoja učiteľov vrátane štruktúrovaných vzdelávacích a mentoringových programov pre vedenie škôl.




