Ľuba Habodászová, analytička ŠIOV, spracovala zistenia vychádzajúce z merania PIAAC (Program medzinárodného hodnotenia kompetencií dospelých) do komplexnej správy, ktorá poskytuje dôležité informácie o úrovni základných kompetencií dospelej populácie, ako sú čitateľská gramotnosť, matematické a digitálne zručnosti. Tieto údaje prinášajú cenný pohľad na aktuálnu situáciu na Slovensku a zároveň vytvárajú priestor na identifikáciu možností ďalšieho rozvoja v oblasti vzdelávania dospelých.
Slovensko patrí medzi krajiny, kde rozdiely v čitateľskej gramotnosti medzi generáciami nie sú výrazné. Aj keď zručnosti zvyčajne s vekom klesajú (napríklad pre nižšiu motiváciu ich ďalej rozvíjať), na Slovensku má najstaršia generácia stále veľmi dobré výsledky. To dokazuje aj najnižší rozdiel v skóre medzi generáciami 25–34 rokov a 55–65 rokov spomedzi všetkých zúčastnených krajín. V skupine 55–65 rokov je čitateľská gramotnosť na Slovensku dokonca nad priemerom EÚ a tiež nad úrovňou Česka, ktoré nás v iných ukazovateľoch často predbieha. Tento jav môže byť výsledkom vzdelania nadobudnutého v minulosti a podpory vzdelávania priamo na pracovisku.
Napriek tomu sú výsledky mladších generácií na Slovensku alarmujúce. Podiel 15-ročných v tzv. rizikovej skupine dosahuje 35 %, pričom aj vo vekových kategóriách 16–24 a 25–34 rokov patrí podiel nízko skórujúcich medzi najvyššie v EÚ. Tento stav odráža problémy vo formálnom vzdelávaní.
Dobré výsledky staršej populácie sú pravdepodobne kombináciou vzdelania nadobudnutého v predchádzajúcom režime a podpory vzdelávania na pracovisku. Na Slovensku sa značná časť vzdelávania dospelých odohráva práve na pracovisku, kde zamestnávatelia často suplujú úlohu štátu v podpore ďalšieho vzdelávania. S ohľadom na blízky prechod na nové formy práce, ktorý bude znamenať odklon od podpory zamestnávateľov, a tiež pri slabej výkonnosti formálneho vzdelávania, je nevyhnutné, aby vzdelávanie dospelých bolo prioritou štátu. Dobrou správou je nedávne prijatie nového zákona o vzdelávaní dospelých, no jeho skutočný prínos ukáže až aplikácia v praxi.