Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) predstavuje Národnú správu k pilotnému trasovaniu absolventov stredných odborných škôl. Prieskum, realizovaný v rámci národného projektu “Zavedenie manažérstva kvality v odbornom vzdelávaní a príprave (OVP) a vzdelávaní dospelých”, ponúka prvú sondu do názorov absolventov na vnímanie získaných zručností, skúsenosti so štúdiom a s uplatnením na trhu práce.
Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 1767 absolventov, pričom najpočetnejšiu skupinu tvorili absolventi zo školského roka 2022/2023. Respondenti pochádzali zo všetkých slovenských regiónov a výsledky ukázali, že najväčší podiel žiakov študoval na obchodných akadémiách, v zdravotníckych odboroch, elektrotechnike a strojárstve.
Súčasný stav odborného vzdelávania – analýza dát
Viac ako 70 % respondentov by si opäť zvolilo ten istý odbor alebo školu. Vysoké hodnotenie dostala aj úroveň získaných vedomostí a zručností – až 80 % respondentov je spokojných s tým, čo sa naučili. Nespokojnosť bola najčastejšie spojená s nevyhovujúcim spôsobom vyučovania a nízkou motiváciou zo strany učiteľov.
Viacero respondentov uviedlo, že počas štúdia im chýbala dostatočná prax, ktorá by ich lepšie pripravila na reálne podmienky na trhu práce. Tieto zistenia poukazujú na potrebu posilniť praktickú zložku odborného vzdelávania.
Uplatnenie na trhu práce
Pokiaľ ide o uplatnenie sa na trhu práce, 58 % pracujúcich absolventov vykonáva prácu v odbore alebo príbuznom odbore, najčastejšími dôvodmi pre prácu mimo odboru sú nezáujem o prácu v danom odbore a problémy s nájdením zamestnania.
Získané zručnosti počas štúdia hodnotili respondenti ako užitočné, avšak vo viacerých prípadoch aj ako nedostatočné pre súčasné požiadavky na trhu práce. Týka sa to najmä odborných zručností, kde sa zistil nedostatok praktickej prípravy. 31 % respondentov, ktorí absolvovali duálne vzdelávanie, sa zamestnalo v podniku, kde vykonávali prax.
Budúcnosť trasovania absolventov
Výsledky pilotného prieskumu predstavujú prvú sondu do názorov absolventov na získané zručnosti a ich skúsenosti so štúdiom na stredných odborných školách. Národný dotazníkový prieskum je zároveň dôležitým medzikrokom v podpore stredných odborných škôl pri tvorbe vlastných databáz a k získavaniu spätnej väzby od absolventov formou školských dotazníkov, ktorá školám potenciálne umožní optimalizovať ponuku odborného vzdelávania.
Ďalší vývoj systému trasovania absolventov bude závisieť od skúseností získaných v nasledujúcich kolách zberu dát. Výhľadovo pracujeme aj s konceptom prepojenia prvého a druhého piliera trasovania, teda prepojením administratívnych údajov z informačných systémov štátnych orgánov a prieskumu v národnom dotazníku.
Prečítajte si Národnú správu k pilotnému trasovaniu absolventov: TU
Odporúčania Rady pre trasovanie absolventov z novembra 2017: TU
Správa vznikla ako výstup národného projektu Zavedenie manažérstva kvality v OVP a vzdelávaní dospelých spolufinancovaného Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.