Kávová osveta už v materských školách

Vzdelávanie ide ruke v ruke s osvetou. Osveta o umení baristiky, kultúre pestovateľských krajín a samozrejme osveta o povolaní „barista“ je tiež dôležitou aktivitou. Každý rodič chce, aby uplatnenie jeho dieťaťa v živote bolo čo najlepšie. Absolvovanie materskej či základnej školy je samozrejmosť, avšak pri výbere strednej školy mnohí rodičia štúdium gastronómie podceňujú. Pod prácou v gastronómii či hotelierstve si všetci predstavujeme čašníka, ktorý roznáša jedlá a nápoje, kuchára, ktorý trávi dlhé hodiny pri hrncoch a keďže každý chce pre svoje dieťa to najlepšie, neuvažuje o tom, že jeho dieťa pôjde ako sa ľudovo hovorí ,, za čašníka, či kuchára“.

Baristika je povolanie, ale i hra, o čom sa presvedčili už aj naši najmenší. V pilotnom projekte Medzinárodného Kávového Inštitútu sa malými baristami stali deti z Materskej školy Komenského “A“ v Seredi. Okrem skvelej zábavy počas lepenia kávovníkových zŕn na papier a vyfarbovania kreslených šálok s Latte art obrázkom sa stali skutočnými baristami a pripravili si svoje vlastné ,,babyccino“ (kakavko) s obľúbeným vzorom zvieratka či najviac kresleným vzorom dospelých baristov, srdiečka. A čo bolo pre nich najlepšie? No predsa, že si svoje ,,kakavko“ mohli aj vypiť, prípadne obdarovať ním svoju pani učiteľku. Radosť v detských očiach z nepoznaného a ,,zaškrátané“ čokoládové úsmevy napovedajú nielen o spokojnosti detí, ale i úspešnosti šírenia osvety. Hoci si to naše ratolesti počas hrania sa so zrnami či kreslenia do ,,kakavka“ neuvedomujú stávajú sa z nich ľudia, ktorých daná aktivita napĺňa radosťou a chcú tú radosť odovzdávať ďalej. Ako? Neboli by deti deťmi, keby to neskúšali po príchode zo škôlky či školy aj doma. Cieľ sa podaril. Ukázať povolanie barista v skutočnom, zábavnom šate.

Kávová osveta v našej materskej škola má veľký úspech. Vďaka Medzinárodnému Kávovému Inštitútu sme sa vybrali do sveta kávy aj s našimi malými baristami. Deti spoznali hravou formou všetko, čo sa skrýva za šálkou kávy, s ktorou prichádzajú do styku najmä v spojitosti so svojimi rodičmi. Dotknúť sa naživo kávovníkových čerešní či listov, ovoňať zelené i upražené kávovníkové zrná a samotné hranie sa na všetky povolania súvisiace s kávou – farmár, pražiar, barista boli zlomkom zaujímavostí, ktoré sa deti naučili v prvej časti „kávového“ dopoludnia. Boli veľmi šikovné a nedali sa ničím zaskočiť, veď to, že káva je ovocie, nevie hocikto. 

Mgr. Katarína Jakubcová (zástupkyňa riaditeľky)

en_GB