Výmena skúseností a inšpirácie pre odborné vzdelávanie
V rámci akreditovaného programu Erasmus+ v oblasti odborného vzdelávania a prípravy, ktorý realizuje Úsek celoživotného vzdelávania ŠIOV od roku 2022, sa nám spolu s partnermi podarilo zrealizovať niekoľko inšpiratívnych zahraničných mobilít. Cieľom týchto ciest je získavanie poznatkov o fungovaní systémov OVP v iných krajinách a hľadanie príkladov dobrej praxe, ktoré môžu prispieť k skvalitňovaniu odborného vzdelávania na Slovensku.
Litva (marec 2024) – stratégia spájania škôl
Tri dni v modernom vzdelávacom centre KAUTECH v Kaunase nám priniesli množstvo poznatkov o odbornom vzdelávaní, vzdelávaní dospelých či zahraničnej spolupráci škôl v Litve. Účastníci navštívili praktické dielne, sledovali výučbu dospelých a diskutovali s kolegami z partnerskej školy, ktorá je zapojená do 18 medzinárodných projektov. Zaujala nás stratégia spájania škôl, ktorá viedla k zníženiu počtu odborných škôl na 44. Podobný proces optimalizácie siete stredných škôl sa začína postupne uplatňovať aj na Slovensku.
Fínsko (máj 2024) – regionálne riadenie a spolupráca s praxou
Vo Fínsku nás zaujala vysoká miera autonómie poskytovateľov OVP a ich prepojenie s trhom práce. Navštívili sme Centrum excelentnosti Omnia v regióne Espoo a získali informácie o regionálnom plánovaní, duálnom vzdelávaní a možnostiach prispôsobovania študijných programov potrebám regiónu. Fínsko potvrdilo, že dôvera v školy a efektívna spolupráca s partnermi sú kľúčom k úspechu.
Taliansko (október 2024) – nástroje kvality a hodnotenie OVP
V Benátkach sme spolu s odborníkmi z INAPP a Veneto regionu diskutovali o používaní nástrojov kvality pri riadení OVP. Predstavili nám systém monitorovania výsledkov vzdelávania, ako aj postupy na podporu neustáleho zlepšovania kvality škôl. Dôraz sa kládol aj na podporu excelentnosti a udržateľnosť zmien.
Česká republika (december 2024) – spoločné výzvy a spolupráca
Mobilita v Česku bola zameraná na výmenu skúseností medzi slovenskými a českými odborníkmi. Diskutovali sme o digitalizácii vo vzdelávaní, výzvach v oblasti duálneho systému a zdieľali konkrétne nástroje, ktoré školy využívajú na podporu kvality. Spoločná história a podobnosť systémov umožnili veľmi praktickú a otvorenú výmenu skúseností.
Estónsko (máj 2025) – digitálna transformácia v školstve
Estónsko nás zaujalo najmä svojím moderným a flexibilným prístupom k vzdelávaniu. Odborné školy tu zavádzajú nové kurikulum so širším zameraním, podporuje sa individuálne smerovanie študentov a sebahodnotenie škôl. Návšteva národnej agentúry kvality HAKA ukázala, že kvalita je vnímaná ako kultúra rozvoja, nie kontroly. Účastníci ocenili aj prepojenie škôl, firiem a štátu v rámci programu Inžinierska akadémia, podporu návratu dospelých do vzdelávania a efektívnu sieť veľkých odborných škôl.
Prečo cestovať a vymieňať si skúsenosti
Medzinárodné mobility prinášajú nielen nové poznatky, ale aj inšpiráciu a motiváciu na zlepšovanie. Umožňujú nám porovnávať, reflektovať a prenášať do slovenského prostredia to, čo inde funguje. Každá z navštívených krajín nám ukázala inú cestu, no spoločným menovateľom úspechu bola dôvera v školy, spolupráca so zamestnávateľmi, kvalitné dáta a podpora kvality.
V máji 2025 získal Úsek celoživotného vzdelávania pokračujúci grant v rámci akreditácie na ERASMUS v oblasti odborného vzdelávania a prípravy, vďaka čomu budeme môcť pokračovať v týchto aktivitách aj naďalej. Najbližšie sa pripravujeme na mobilitu do Holandska, kde sa zameriame na tému leadershipu vo vzdelávaní, participácie žiakov na chode školy, trasovania absolventov a využívania dát v procesoch zabezpečovania kvality.