Vyhľadať
Close this search box.
konferencia 16.10.2025

Konferencia Učiť sa inak ukázala nové cesty vzdelávania dospelých

Na konferencii Učiť sa inak: alternatívne priestory vzdelávania dospelých odborníci z akademického prostredia, výskumu, mimovládnych organizácií aj praxe predstavili rozmanité podoby celoživotného vzdelávania. Podujatie organizoval Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) ako Národný koordinátor vzdelávania dospelých na Slovensku s cieľom priblížiť netradičné miesta a formy učenia sa, ktoré vznikajú mimo tradičných školských lavíc.

„Ako dospelí máme často zafixované, že vzdelávanie sa odohráva len v škole. No pribúda priestorov, kde sa môžeme rozvíjať inak, ako si pamätáme zo školských čias,“ zaznelo počas konferencie, na ktorej bola po prvýkrát predstavená aj jedinečná kampaň mapujúca alternatívne miesta vzdelávania dospelých na Slovensku.

Konferencia sa zamerala na potreby jednotlivca a občana, nie výhradne na potreby trhu práce. Spíkri predstavili rôzne formy komunitného, občianskeho či digitálneho vzdelávania, ktoré rozvíjajú zručnosti, posilňujú sebavedomie a pomáhajú ľuďom v rôznych životných situáciách.

Výskum aj prax

M. Beran Sládkayová z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici predstavila výsledky výskumu, ktorý ukázal, že motivácia dospelých vzdelávať sa je čoraz viac vnútorná, nejde len o získanie zamestnania, ale o osobný rozvoj. Uviedla aj konkrétne príklady alternatívnych prístupov, ako sú formy komunitného a občianskeho vzdelávania či projekty zamerané na rozvoj zručností v miestnych komunitách.

Zaujímavé dáta odprezentovala aj I. Studená zo Slovenskej akadémie vied. „Formálne vzdelávanie na Slovensku koncentruje účastníkov do 25 rokov, starší dospelí sa doň zapájajú len minimálne“. Možnou príčinou môže byť nastavenie vzdelávacích programov či regulačné rámce, ktoré nie vždy zohľadňujú potreby dospelých učiacich sa. Kompletné zistenia sú zverejnené v publikácii Vzdelávacie aktivity vo vzdelávaní dospelých (dostupné na siov.sk).

Miesta, ktoré inšpirujú

T. Janči zo ŠIOV predstavil novú databázu inovatívnych vzdelávacích miest, ktorá aktuálne združuje približne 200 subjektov z celého Slovenska – od univerzitných centier cez knižnice až po občianske združenia. Na základe databázy vznikla séria videí z rôznych regiónov, od Bratislavy a Trnavy až po Zvolen, Banskú Bystricu, Žilinu, Dolný Kubín či Košice, ktoré približujú konkrétne príklady vzdelávania v praxi.

Zahraničný rozmer podujatiu dodala L. Șioneriu z írskej organizácie AONTAS, ktorá predstavila komunitné vzdelávanie ako formu „druhej šance“. „Komunitné vzdelávanie je cestou pre tých, ktorým tradičný vzdelávací systém neposkytol dostatok príležitostí – ľudí z marginalizovaných skupín, po návrate z väzenia, po závislostiach či osamelých rodičov, ktorí nikdy nedostali príležitosť študovať,“ uviedla.

Digitálnemu občianstvu a bezpečnému správaniu v online prostredí sa venovala N. Babicová (DigiQ), ktorá priblížila aktivity zamerané na rozvoj digitálnej gramotnosti a prevenciu kyberšikany – od detí až po seniorov. D. Baranko (CVTI SR) predstavil sieť Smartlabov – moderných vzdelávacích priestorov vybavených digitálnymi technológiami, ktoré podporujú kreativitu, technické myslenie a popularizáciu vedy u širokej verejnosti. Tieto laboratóriá sú otvorené všetkým vekovým kategóriám a dnes už fungujú v päťdesiatich knižniciach po celom Slovensku. K. Bednárová (Kogneo) upriamila pozornosť na rozvoj kognitívnych schopností po 55. roku života poukázala na to, že mozog možno „trénovať“ a rozvíjať v každom veku. Zdôraznila tiež, že jednou z výziev tohto storočia bude naučiť sa používať nástroje umelej inteligencie tak, aby boli pre spoločnosť prínosom, nie hrozbou.

Vzdelávanie pre všetkých

Súčasťou programu boli aj praktické workshopy o mediálnej gramotnosti, finančnom správaní a osobnostnom rozvoji, ktoré účastníkom ukázali, ako sa učiť „inak“ – prakticky, hravo a so zmyslom pre realitu.

Konferencia ukázala, že vzdelávať sa dá kdekoľvek  (v škole, v práci, v knižnici či v komunite) a priniesla množstvo nových podnetov aj partnerstiev, ktoré posilňujú myšlienku celoživotného učenia sa ako prirodzenej súčasti života.

spolufinancovany EU logo

Skip to content