Vyhľadať
Close this search box.

Cvičná firma nie je o jednotlivcoch, ale o fungujúcom tíme

Jednoznačne sa na tom zhodujú žiaci cvičnej firmy FillEco zo Strednej odbornej školy podnikania na Strečnianskej ulici v Bratislave, ktorí na základe zozbieraných ocenení zjavne  fungujúcim tímom sú. Okrem kolektívu je podľa nich základom úspešnej žiackej firmy hlavne originálny, premyslený predmet podnikania, chuť, motivácia a čas. Na cvičnej firme oceňujú najmä skúsenosti a mimoriadne si pochvaľujú aj spoluprácu s lektormi z praxe, z ktorých jeden je tiež absolventom cvičnej firmy.

„Máme možnosť vyskúšať si, ako reálne fungujú firmy, čo všetko musíme zvládnuť, aby sme boli úspešní a aby sme posilnili náš tím. Všetky tieto veci si môžeme vyskúšať v praxi,“ zhrnul predmet cvičná firma riaditeľ cvičnej firmy FillEco Ján Mikulič. „Pre mňa je to prvý náznak, že to, čo sa učíme aj praktizujeme v reálnom živote a môžeme využiť všetky poznatky, ktoré sme sa doteraz učili,“ dopĺňa ho spolužiačka Katarína Šimová, ktorá má vo FillEcu na starosti marketing. Podľa Romana, ktorý je obchodným riaditeľom FillEco je cvičná firma v skratke učenie v praxi. „Napríklad, ak sa po škole rozdelíme a niekto by chcel začať so svojou vlastnou firmou, už vie, čo ho čaká, na čo si musí dávať pozor a na čo sa pripraviť,“ dodal personalista FillEco Matúš Knaus, zatiaľ čo ja od začiatku rozhovoru testujem ich produkt – antistresovú hračku vyrábanú z recyklovaného plastu.

 

Tím cvičnej firmy FillEco spolu so svojimi mentormi

Od prvotného nápadu na predmet podnikania a výrobok sa podľa osadenstva firmy začalo už všetko spájať a prepájať. „Niektorí máme doma 3D tlačiarne, takže sme si uvedomili, že by sa to dalo spojiť, ale nechceli sme mať iba klasický výrobok. Povedali sme si, že chceme vyrábať niečo, čo bude ľuďom pomáhať a zároveň to vyrábať spôsobom, ktorý pomôže našej planéte a životnému prostrediu,“ priblížila Katarína. To sa prepojilo aj s názvom firmy, ktorého originalitu žiaci a zamestnanci v jednom overovali cez Obchodný register.

Konštatovanie „Fuuu, máme to za sebou…“ vraj prichádza po každom veľtrhu, súťaži alebo podobnom podujatí. Konkurencia tu totiž býva väčšinou silná, ale aj to ich posúva ďalej a prináša nové nápady. „Vždy sa nájde niečo, čo nás prekvapí, ale aj posunie ďalej. Vidíme iné firmy, ktoré majú iné veci, niekedy lepšie, niekedy horšie a z toho sa môžeme poučiť,“ zhodnotil Matúš. Zahraničné veľtrhy, ako napríklad Medzinárodný veľtrh v Bruseli so stopäťdesiatimi cvičnými firmami znamenal okrem konkurencie aj skúšku angličtiny, aj keď sa nakoniec ukázalo, že niektoré firmy hovorili iba po francúzsky či holandsky a angličtina im takmer nič nehovorila. Celkovo sú podľa žiakov rozdiely nielen medzi zahraničnými a domácimi podujatiami, ale aj medzi veľtrhmi navzájom. Samozrejme, v účasti firiem, ale aj v organizačnom zabezpečení, súťažiach a podmienkach. Všetko však berú hlavne ako nenahraditeľnú skúsenosť a možnosť porovnať sa s konkurenciou.

„Neviem si predstaviť, že by sme pracovali iba v škole, tri hodiny do týždňa a nemohli by sme nikde využiť a ukázať, čo sa nám podarilo. Bolo by to asi oveľa nezáživnejšie, nebola by tam až taká motivácia, ideme teraz do toho na sto percent, lebo chceme vyhrať. Samozrejme, nie je dôležité vyhrať, ale nie je to ani na škodu :)“ myslí si Katarína. „Vždy máme aspoň spätnú väzbu. Aj keď sa neumiestnime, aspoň vidíme, ako sa ľudia zaujímajú o náš stánok a ako sa im páči náš produkt. Na základe toho sa dokážeme posúvať ďalej,“ popĺňa ju riaditeľ FillEco Ján.

Zatiaľ, čo už všetci máme v rukách výrobok FillEco a popri rozprávaní sa ním snažíme odbúrať stres, pripomínajú žiaci a zároveň zamestnanci firmy, že chceli vymyslieť niečo nové a išlo im hlavne o inovatívny nápad, ktorý nemá každý. „Podľa mňa je to hlavne o nápade, lebo na veľtrhoch sú často podobné firmy.  Môžu mať nejaké iné produkty alebo zaujímavejšiu činnosť, ale ak ide o nový produkt a ešte aj ekologický, je to veľmi zaujímavé,“ myslí si Roman. „Keď idete na veľtrh, vidíte štyri alebo päť predmetov podnikania, ktoré sa opakujú. Keď ľudia vidia na našom stole 3D tlačiareň, hneď sa zastavia a zaujíma ich, čo robíme. Keď im o tom povieme sú v ešte väčšom úžase a väčšinou hovoria, že je to super nápad,“ dodáva Katarína.

 

                                                                   

Výrobky cvičnej firmy FillEco

FillEco nenecháva nič na náhodu a naplno využíva aj spolupráce. Po odbornej stránke spolupracujú so Strojníckou fakultou Slovenskej technickej univerzity. Tá im poskytla základné zaškolenie ohľadom toho, ako 3D tlačiarne fungujú, naučili ich tlačiarne programovať a kalibrovať. Okrem spolupráce s univerzitou si pochvaľujú aj spoluprácu s odbornými lektormi, ktorí sú často aj ich sponzormi. Výnimočným odborným garantom je pre FillEco Matej Lipták, ktorý je sám absolventom predmetu cvičná firma, ktorý ho učila rovnaká pedagogička, ktorá má teraz na starosti tím FillEca. „Veľmi dôležité sú pre nás najmä jeho skúsenosti. Má už dve firmy. Je to aj veľká motivácia pre nás všetkých. Niekto, kto má reálne firmy a aj výsledky. Ako nezainteresovaný človek nám vedel povedať, čo sa mu páči, čo by sme mali zlepšiť,“ zhrnul za všetkých Roman.

Pri otázke, čo všetko by mala mať úspešná cvičná firma sa všetci žiaci zhodujú v prvom rade na dobrom tíme. Aj ten ich si prešiel určitými zmenami a úpravami. Základom podľa nich je, aby si každý plnil svoje povinnosti a bol tímovým hráčom. Ako sami hovoria, všetci stoja za firmou a nie sú v nej ako štyria jednotlivci, ale ako jeden tím. „Podľa mňa sme po zmenách ešte silnejší. Viac sme sa spojili a začali viac pracovať. Aj medzi sebou sme si vykomunikovali naše vzťahy. Niekoľko hodín sme spolu každý večer telefonovali a iba sa rozprávali,“ priblížil riaditeľ firmy Ján. A okrem tímu sa dostávame aj k ďalším základným súčastiam úspešnej firmy žiakov podľa FillEca a tými sú predmet podnikania, chuť, motivácia a čas.

Pri poslednej otázke na to, či cvičná firmy stojí aj za tie večery a víkendy, ktoré niekedy nad ňou musia stráviť, za určitý stres a nutnosť riešiť krízové situácie dostanem jednoznačnú a jednohlasnú odpoveď. Určite. Na sto percent. „Veľa ľudí to berie tak, že je to iba predmet, ale podľa mňa dokáže naučiť naozaj veľa. Kto chce, tak v rámci neho dokáže veľa. Kto nechce, sám seba oberie o skúsenosti,“ uzavrel Roman.

Skip to content